تابلوی ورود ممنوع پیش روی شیر جوان
به گزارش بیست آمار، پژو جزو یکی از محافظه کارترین خودروسازان دنیا است. به ندرت از سوی این شیر حرفه ای فرانسوی خودرویی معرفی می گردد که بتوان با هیجان زیاد درباره آن صحبت کرد و حتی آرزوی خریدش را در ذهن پروراند، اما بعضاً مدل هایی هم بوده اند که بیانگر از رد شدن از خطوط قرمز نانوشته این شرکت بوده اند. یکی از این تک خال ها در نمایشگاه فرانکفورت سال 2009 به نمایش درآمد.
به گزارش روزنامه هفت صبح، پژو RCZ از ماه مه 2010 رسماً وارد بازار اروپا شد. نکته جالب آنکه این کوپه 2+2 فرانسوی در خاک فرانسه فراوری نمی شد و شرکت مگنا اشتایر اتریش مونتاژ آن را برعهده گرفته بود. RCZ در دو نسل به فراوری رسید که نسل اول آن مربوط به سال های 2009 تا 2013 و نسل دوم مربوط به سال های 2013 تا 2015 بود. RCZ در 80 کشور دنیا (به جز آمریکا) قابل خریداری بود و آمار فروش بالایی را نیز ثبت کرد.
تک و توک نمونه های محدودی از نسل اول آن نیز وارد مناطق آزاد کشور شدند. به رغم برآورد ها RCZ هیچگاه به صورت رسمی وارد نشد یا روی خط مونتاژ قرار نگرفت. شاید بتوان علت اصلی این امر را شباهت زیاد RCZ به 207 دانست که در صورت ورود به بازار قیمت گذاری بالایی را تجربه می کرد و نمی توانست با نمونه های خارجی دیگر رقابت کند.
RCZ در سطح دنیای خودرویی پیروز بود و توانست پنج بار جایزه بهترین خودروی اسپورت را از سوی نشریه دیزل کار و جایزه کوپه سال 2010 را از سوی برنامه تاپ گیر دریافت کند. قیمت نمونه های کارکرده آن در بازار دنیای بین 22 تا 36 هزار دلار است. پژو RCZ نمونه یک خودروی اسپورت است که حرف های زیادی برای گفتن دارد.
در نگاه اول شما با سقف شیشه ای و فضایی روبه رو می شوید که با دو برآمدگی روی آن، مدل خاص و شاهکاری قابل توجه و درخور تقدیر و تحسین است. ارتفاع بسیار پایین این خودرو که 135 سانتی متر است نیز از دیگر نکاتی است که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. ایجاد این برآمدگی برسطح شیشه سقف نکته ای دقیق جهت فراهم کردن آیرودینامیک بی نظیر پژو RCZ است.
طراحی RCZ در نمای جلو بر اساس طراحی سنتی پژو و با نیم نگاهی به 308 اجرا شده است. در نمای عقب نیز از چراغ های قوس دار و خطوط تیز در سپر استفاده شده که به زیبایی خودرو افزوده اند.
کابین RCZ به رغم تنگ بودن به زیبایی طراحی شده است و حس جوان پسندی را به مخاطب القا می نماید. امکانات آن نیز در سطح قابل قبولی قرار گرفته است و حتی می تواند با نمونه های روز رقابت کند؛ جایگاه های الکتریکی، گرمکن جایگاه، کیسه های هوای جانبی، تهویه مطبوع دو نقطه ای، ساعت آنالوگ مرکزی، کامپیوتر سفری بعلاوه سیستم Follow me، سنسور های پارک جلو و عقب، شیشه های برقی ضد بخار از مزایای موتور های توربو مصرف کم آنهاست و پژو RCZ نیز در هر 100 کیلومتر به طور ترکیبی تنها 7.3 لیتر بنزین مصرف می نماید که برای یک خودروی اسپورت عدد نسبتاً خوبی است. انتقال نیرو در این خودرو نیز با استفاده از یک گیربکس شش دنده اتوماتیک به چرخ های جلویی صورت می گیرد.
منبع: فرارو