18 مورد از حقایق جالب هواپیمایی و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!

به گزارش بیست آمار، چه از علاقه مندان به سفر هوایی باشد و چه از اولین مسافرها حقایق جالب هواپیمایی وجود دارد که خوب است آن ها را بدانید. این حقیقت ها درباره ارتقاع پرواز هواپیما، تمیزی هوای داخل هواپیما، اتاق مخفی برای خواب مهماندارها، غذای جداگانه خلبان، مهماندار ها و خدمه پروازی و ده ها مورد دیگر است. در این مقاله به 18 حقایق جالب هواپیمای می پردازیم و برای شما شرح می دهیم. دانستن آن ها باعث می گردد سفری آرام تر و لذت بخش تر داشته باشید.

18 مورد از حقایق جالب هواپیمایی و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!

1-صدای بارگیری چمدان

یکی از حقایق جالب هواپیمای صدای بارگیری چمدان در هواپیما است. ممکن است از صدای کوبیدن بلندی که هنگام سوار شدن به هواپیما می شنوید عصبانی شوید. اما هیچ جای نگرانی نیست و باید بدانید این صدا به دلیل بارگیری چمدان با صدای بلند در هواپیما است. همان طور که می دانید شما حدود یک ساعت قبل از پرواز بار خود را تحویل می دهید اما در ایام شلوغ سفری ممکن است همان موقعی که سوار هواپیما می شوید بخشی از بارگیری هواپیما نیز انجام گردد و صدای بلندی را بشنوید.

این در خصوص در فصل های شلوغ سفری که باندهای پروازی ترافیک پروازی دارد اتفاق می افتد. زمانی که هواپیما در فرودگاه نشسته است تا هنگام باز شدن درها نیز شما صدای بارگیری چمدان به سمت ترازیت بار نیز ممکن است بشنوید و نباید نگرانی در این رابطه داشته باشید.

2-منافذ روی بال های هواپیما به خاطر چیست؟

آیا تا به حال منفذهای روی بال های هواپیما را دیده اید. بیشتر مسافرهای سفرهای هوایی این مورد را نمی دانند و برایشان بسیار جالب است. در پاسخ به این سوال که منافذ روی بال های هواپیما به خاطر چیست باید بگوئیم که این منفذها اتصال طناب برای سرسره های بادی در هنگام فرود اضطراری است. در مواقع اضطرار که مسافرها باید به سرعت پیاده شوند که از خطرات بیشتر در امان باشند احتیاجمند سرسره های بادی هستند و به وسیله این سرسره ها افراد به سرعت پایین میروند.

منفذهای روی بال های هواپیما برای ایجاد وصل کردن طناب و سرسره های بادی است که از حقایق جالب هواپیمایی به شمار می رود. به خاطر برجستگی ها و قلاب های روی بال ها هواپیما می توانید طناب را محکم بگیرید و به سرسره های بادی راهنمایی شوید.

3-حفظ تعادل مهماندار

یکی دیگر از حقایق جالب هواپیمایی حفظ تعادل مهماندار در هنگام راه رفتن در هواپیما است. مهماندارها صندلی را بین دو راهرو را نمی گیرند. پایین محفظه های بالای سر دستگیره های وجود دارد که داخل یه گودی هستند و فقط برای استفاده مهماندران ساخته شده است. شاید بارها با هواپیما سفر نموده باشید اما به حفظ تعادل مهماندارها توجه ننموده باشید.

4- اگر کسی در هواپیما فوت کند چه کارهایی مهماندارها انجام می می دهند؟

بارها در طول پرواز و سفرهای هوایی ممکن است که فردی فوت کند. سلامت مسافرها در الویت است و خلبان چنانچه بتواند برای زنده ماندن یک فرد فرود اضطراری در فرودگاه را دارد اما ممکن است کسی در طول پرواز فوت کند. و این سوال برای بعضی از کاربرها به وجود می آید که اگر کسی در هواپیما فوت کند چه کارهایی مهماندارها انجام می دهند؟ در پاسخ باید بگوئیم که با مطمئن شدن از فوت یک نفر اگر یک ردیف صندلی خالی باشد فرد متوفی به آنجا می برند روی آن پارچه ای میگذارند.

اقدامات برای فوت یک نفر در هواپیما از حقایق جالب هواپیمایی به شمار می رود. هم چینین اگر هواپیما دارای اتاق مخفی خواب برای مهماندارها بود آن فرد را به آنجا انتقال می دهند و چنانچه اقوام و یا دوستان فرد در سفر هوایی بودند مهماندارها سعی در آرام کردن آن ها دارند. این موقعیت یکی از حساس ترین لحظه ها برای مهماندارها و خونه پرواز به شمار میرود.

5-خاموش کردن تلفن برای جلوگیری از تداخل رادیویی

از دیگر حقایق جالب هواپیمایی این است که هنگامی شما سفر هواپیما می شوید و بر روی ارتقاع هستید با گوشی تلفن همراه خود می توانید به شبکه رادیویی متصل شوید. البته اگرچه که این خبر اغراق آمیز است اما صحت دارد. FCC خاموش کردن تلفن همراه برای جلوگیری از تداخل رادیویی هواپیما برای محافظت از سیستم خبری و اخلال ار شبکه مخابراتی اعلام نموده است. به خاطر همین شما در هنگام پرواز باید گوشی همراه خود را خاموش کنید و یا بر روی حالت پرواز قرار دهید.

6-تنها خلبان ها فرماندهی کابین را برعهده دارند

یکی دیگر از حقایق جالب هواپیمایی این است که تنها خلبان ها فرماندهی کابین و کل هواپیما در اختیار دارند. زمانی که درهای هواپیما بسته می گردد فقط خلبان دستور می دهد و مهماندار و یاری خلبان تمام راهکارهای خلبان را انجام میدهد. مدیریت هواپیما به دست خلبان است و هواپیما ها به هیچ وجه در حالت اتومات بر روی پرواز نیستند.

7- انتخاب رنگ آبی برای صندلی های هواپیما

شاید برایتان جالب باشد که بیشتر هواپیما در ایرلاین های مختلف روکش صندلی آبی دارند که بیشتر نیز آبی تیره است. از حقایق جالب هواپیمایی که هیچ گاه به چشم شما نیامده است انتخاب رنگ آبی برای صندلی های هواپیما است. رنگ آبی از خانواده های رنگ سرد به شمار میرود و برای آرامش مسافرها این رنگ انتخاب شده است و قانون نانوشته ای است که در همه هواپیماها این مورد رعایت می گردد

8- امن ترین مکان هواپیما پس از انتشار کووید 19

امروزه در بسیاری از مواقع فاصله گذاری ها دیگر در هواپیما رعایت نمی گردد. طبق یک مطالعه در سال 2020 از دانشگاه جورجیا امن ترین مکان هواپیما پس از انتشار کووید 19 صندلی های کنار پنجره معرفی گردید. بسیاری در طول پرواز دوست دارند که کنار پنجره بنشینند خوب است بدانید که با گرفتن نور و دورترین فاصله از راهرو و ثابت ماندن در طول پرواز، احتمال تنفس میکروب ها و ویروس ها در حال چرخش را کاهش پیدا می نماید. این مورد از حقایق جالب هواپیمای است که به تازگی منتشر شده است.

9-خطوط هواپیمایی سعی می نماید در هزینه سوخت صرفه جویی کند

شاید برای شما جالب باشد که خطوط هواپیمایی سعی می نماید در هزینهِ سوخت صرفه جویی کند و از حقایق جالب هواپیمایی است که در حدود یک دهه اخیر انتشار پیدا نموده است. با پر نشدن مخارن سوخت هواپیما سالانه 5 میلیون دلار صرفه جویی برای سوخت دارند. این مورد در سال 2010 در خط هوایی رایان ایر در اسپانیا مشاهده که با مخزن که پر نشده بود در فرودگاه اسپانیا فرود آمد.

10- زمان همه گیری آتش در هواپیما

از دیگر حقایق جالب هواپیمایی این است که زمان همه گیری آتش در داخل هواپیما بسیار سریع است . آتش سوزی اگر در هواپیما اتفاق بیفتد زمان آن دو دقیقه است و در چنین مواقعی حتی زمان فرود اضطراری نیست. از همین رو هیچ مورد منبع قابل اشتعالی در هواپیما مجاز نیست و مسافران به هیچ وجه نباید هیچ وسیله ای قابل اشتعالی در هواپیما داشته باشند. به همین دلیل در گیت باز و ورود با سالن انتظار پرواز تمامی وسایل چک می گردد. آتش سوزی در داخل هواپیما بسیار نادر است و معمولا در سانحه های هوایی آتش سوزی از بدنه خارجی هواپیما بوده است که به داخل راه پیدا نموده است.

11-سرعت هواپیما

سرعت هواپیما همیشه در حمل و نقل مثال زدنی بوده است. هواپیما سریع ترین وسیله حمل و نقل محسوب می شوند و با سرعت 600 مایل در ساعت پرواز می نمایند. از حقایق جالب هواپیمایی این است که هواپیمای مسافربری زمانی که به ارتفاع 1600 فوت می رسد با سرعت 575 مایل در ساعت حرکت میکند. این سرعت بیشتر سرعت در یک وسیله حمل و نقل است و از همین رو از سوی بسیاری از مسافرها انتخاب می گردد.

12-هوای داخل هواپیما تمیز است

یکی دیگر از حقایق جالب هواپیمایی این است که هوای داخل هواپیما تمیز است. بسیاری از مسافرها این مورد را باور نمی نمایند اما خوب است بدانید که 40 درصد از هوایی که در طول پرواز تفنس می کنید به وسیله سیستم HEPA (هوای ذرات با راندمان بالا) فیلتر می گردد. شصت درصد دیگر هوای تازه ای است که از خارج هواپیما وارد هواپیما می گردد. دکتر بِیرون بکر از شرکت هواپیمایی لافت هاترا به نشنال جئوگرافیک گفت: هوای کابین به طور میانگین هر سه دقیقه یکبار در حال پرواز تعویض می گردد

13- ماسک های اکسیژن هوای کافی را در موقع اضطرار تامین مینمایند

احتمالا بارها سوار هواپیما شدید و احتیاجی به استفاده از ماسک اکسیژن نداشته اید. اما خوب است بدانید که ماسک های اکسیژن هوای کافی در مواقع اضطراری تامین می نمایند. در مواقع اضطرار که است کمبود اکسیژن هوا به وجود آید ماسک های اکسیژن در بالای سر قرار دارند. از حقایق جالب هواپیمایی که خوب است بدانید این است که ماسک های اکسیژن فقط حدود 12 الی 15 دقیقه اکسیژن را برای تنفس فراهم می نمایند.

14-هر هواپیما از تعداد قطعات بالا ساخته می گردد

از حقایق جالبی هواپیمایی اندازه قطعاتی است که در ساخت هواپیما به کار برده می گردد. هر هواپیما از تعداد قطعات بالایی ساخته می گردد. رقم قطعات استفاده شده در بوئینگ و بسیاری از هواپیما ها بالا است. به طور مثال هواپیمای بوئینگ 747 اولین هواپیمای بدنه بزرگ است. اگر به کابین خلبان تا به حال نگاه نموده باشید صدها دکمه و سوئیچ را می بیند. وزن هواپیما حدود یک تن است که این وزن بیشتر برای هواپیماهای بزرگ است. وزن موتورهای هواپیما تقریبا 10000 است و وزن هر بوئینگ 747 9500 می باشد.

15-پتوهای مسافرتی مدام شسته نمی شوند

از حقایق جالب هواپیمایی که خوب است بدانید این که پتوهای مسافرتی مدام شسته نمی شوند. گزارش وال استریت ژورنال نشان می دهد که معمولا این پتوها هر سی روز یکبار با فشار نیروی بخار تمییز می شوند. معمولا پتوها مرتب تا می شوند. اگر خوش شانس باشید پتوی واقعا تمیز دریافت می کنید. پتوهای تمیز ور اولین پرواز روز نیز به مسافرها داده می گردد. در کل نباید توقع تمیزی از پتوها و بالش های داخل هواپیما داشته باشید. البته بیشتر مسافرها ور پروازهای بلند مدت احتیاج به پتو دارند.

16-وعده غذایی خلبان ها متفاوت از مسافرها است

شما در هر پرواز ممکن است وعده غذایی شام، نهار و یا صبحانه دریافت کنید اما خوب است بدانید که وعده غذایی خلبان ها متفاوت از مسافر ها است و آن ها از کترینگ غذایی مسافرها استفاده نمی نمایند. این مورد برای بعضی عجیب است. اما این کار برای امنیت خلبان ها که عهده دار پرواز هستند به کار گرفته می گردد. این اتفاق در سال 1982 رخ داد که خلبان پروازی بوستون به لندن پس از خوردن پودینگ تاپیوکا بیمار شدند و پرواز مجبور به چرخش شد. از حقایق جالب هواپیمایی این است که خلبان، یاری خلبان وعده غذایی متفاوت از مسافرها را می خورند. البته نا گفته نماند که کترینگ های غذایی نیز ایمن هستند و امنیت غذای مسافرها را تامین میکند.

17- علامت کمربند ایمنی

علامت کمربند ایمنی فقط در هنگام نشست و برخاست هواپیما در بالای هر صندلی روشن می گردد. شما در دیگر مواقع و طول مدت پرواز خوب است که از کمربند ایمنی بهره ببرید اما بسیاری از مسافرها به غیر از برخاستن و فرود آمدن این کار را انجام نمی دهند. از حقایق جالب هواپیمایی برای علامت کمربند ایمنی است که در طول پرواز معمولا روشن نمی گردد و یک قانون نوشته شده در هواپیما تبدیل شده است.

18- شما در پروازهای طولانی مدت هواپیما طعم غذا را احساس نمی کنید

خب سرعت بالای هواپیما باعث می گردد که بر جوانه های بویایی و چشایی شما اثر بگذارد. از حقایق جالب هواپیمایی این است که شما در پروازهای طولانی مدت شما طعم غذا را احساس نمی کنید و غذا برایتان طعم خاصی نمی دهد در نود درصد افراد فکر می نمایند مشکل از کترینگ غذا یی است اما با شرح مهماندار تغییر بویایی و چشایی خود را در ارتفاع بالا متوجه می شوند.

در این مقاله 18 حقیقت جالب هواپیمایی به روز برایتان شرح داده شد. خوب است بدانید که در خصوص زمان همه گیری آتش سوزی در هواپیما و یا فوت کسی از موارد بسیار نادر است. در هنگام سفر هوایی نگران نباشید. همان طور که در سازمان ایکائو نیز اعلام شده است که ایمن ترین سفر، حمل و نقل هوایی است.

الی گشت

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مهر 1401 بروزرسانی: 6 مهر 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1560

به "18 مورد از حقایق جالب هواپیمایی و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 مورد از حقایق جالب هواپیمایی و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید