کامپوزیت پیشرفته از بقایای درخت نخل خرما فراوری شد

به گزارش بیست آمار، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه تهران، دکتر حمید زارع حسین آبادی، عضو هیأت علمی گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، در تحقیقات اخیر خود بر استفاده از بقایای هرس درختان در ساخت کامپوزیت های لیگنوسلولزی متمرکز شده است.

کامپوزیت پیشرفته از بقایای درخت نخل خرما فراوری شد

بیوکامپوزیت لایه ای از الیاف بلند نخل و ابریشم استبرق و کامپوزیت تراشه ای پایدار از بقایای نخل خرما از جمله محصولاتی است که به تازگی به وسیله این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در حوزه کامپوزیت های لیگنوسلولزی ساخته شده است.

زارع می گوید: با توجه به وجود 250 هزار هکتار سطح زیر کشت نخل در کشورمان، مقدار بقایای ناشی از هرس سالانه نخیلات به میزان ای است که قابلیت بهره برداری صنعتی از آن در مقیاس گسترده وجود دارد. از سوی دیگر محدودیت پوشش جنگلی کشورمان استفاده از بقایای گیاهی برای ساخت کامپوزیت های لیگنوسلولزی را ضروری می سازد.

به گفته دانشیار دانشگاه تهران، کامپوزیت ساخته شده با محور برگ درخت نخل خرما، مقاومتی برابر یا بالاتر از کامپوزیت های چوبی رایج دارد. بعلاوه الیاف بلند استحصال شده از برگ درخت نخل خرما در تقویت کامپوزیت های پلیمری، مقاومت مکانیکی بیشتر از الیاف شیشه نشان می دهد.

زارع گفت: در تهیه این نوع کامپوزیت مقاوم، علاوه بر الیاف بلند محور برگ درخت نخل خرما، ابریشم گیاه استبرق نیز به کار می رود. گیاه استبرق از گیاهان خودرو و مقاوم به کم آبی است که در جنوب و جنوب شرق ایران می روید و قابلیت تکثیر آن به صورت قلمه نیز وجود دارد.

نوآوری در استفاده از قابلیت های طبیعی بومی که توسعه صنعتی را با شرایط اکوسیستم سازگار می نماید، سرلوحه تحقیقات جاری در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 دی 1401 بروزرسانی: 1 دی 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1595

به "کامپوزیت پیشرفته از بقایای درخت نخل خرما فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپوزیت پیشرفته از بقایای درخت نخل خرما فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید