چند باور اشتباه در خصوص سلامتی ، با خیال راحت زندگی کنین

به گزارش بیست آمار، در خصوص سلامتی همواره حرف و حدیث های زیادی بوده، هرچند وقت یک بار تحقیقات نوی انجام می شه و باورهای قبلی رو زیر سوال می بره، و گاها حتی تحقیقات قبلی رو هم نقض می کنه. اما خب نمیشه تحقیقات رو زیر سوال برد و پیشرفت هر روز علم باورهای اشتباه درباره سلامتی رو اصلاح می کنن. مثلا هر چند وقت یک بار در خصوص نوشیدن قهوه و چای یه خبر نو اعلام میکنن که در آخر هم ما متوجه نشدیم به کدوم یکی باید استناد کنیم یا از این دست تحقیقات که خیلی هم زیادن. اما در این مقاله می خواهیم چندین باور اشتباه در خصوص سلامتی که خیلی هم رایجن و صد البته باور نادرست هستن رو بخونیم. برای دونستن این باورهای اشتباه درباره سلامتی با باشین تا شاید یکم از نگرانیتون رو کم کرد.

چند باور اشتباه در خصوص سلامتی ، با خیال راحت زندگی کنین

روزانه 8 لیوان آب بنوشین

یکی از باورهای اشتباه درباره سلامتی اینه که باید روزانه حتما 8 لیوان آب بنوشین. احتیاجی نیست هرچند تا لیوان آب که میخورین رو بشمرین. تحقیقات نشون داده وقتی شما احساس تشنگی می کنین و آب مینوشین، آب کافی برای سالم موندن و هیدراته موندن بدنتون رو تامین می کنین. غذاهای پر آب مثل سوپ، میوه و سبزیجات و نوشیدنی هایی که روزانه میخورین مثل چای، آب میوه و قهوه همه به آب رسانی به بدنتون یاری میکنن. اما اگه ادرار شما زرد تیره شده، به طور منظم ادرار نمی کنین، بسیار فعال هستین، یا در یک آب و هوای گرم زندگی می کنین؛ شاید لازمه که آب بیشتری بنوشین.

اگر سردتون بشه، سرما می خورین

مهم نیست مامان بزرگتون بهتون چی گفته، این یه باور اشتباه در خصوص سلامتی هستش که بودن در هوای سرد به مدت طولانی شما رو بیمار میکنه. یک مطالعه نشون داده که مردان سالمی که چندین ساعت در دمای پایین بودن؛ میزان فعالیت ضد ویروسی و سلامتی در سیستم ایمنی بدنشون افزایش پیدا نموده. در واقع احتمال اینکه در محیط بسته بیمار بشین، بیشتره چون میکروب ها به آسونی منتقل میشن.

برای کاهش وزن، صبحانه بخورین

خوردن صبحونه به کاهش وزن در بعضی افراد یاری میکنه. میتونه مانع گرسنگی بشه و شاید از غذا خوردن های بی علت در ساعات دیگه روز جلوگیری کنه، اما اگه صبحونه دوست ندارین یا وقتش رو ندارین میتونین همچنان لاغری باشین. یک مطالعه در دانشگاه کرنل نشون داده گروهی که صبحانه نخورده بودن، در وعده ناهار و شام پرخوری نکردن و حدود 400 کالری کمتر در روز مصرف کردن. پس این باور اشتباه در خصوص سلامتی رو جدی نگیرین؛ نخوردن صبحونه شاید به بعضی افراد سالم در کاهش وزن یاری کنه.

صندلی توالت شما رو بیمار می کنه

اگر نمی تونین روی صندلی دستشویی رو بپوشونین، نگران نشین. صندلی های توالت معمولا تمیز هستن اما درهای دستشویی، دستگیره های در و کف دستشویی از میکروب هایی مانند ای کولای، نورو ویروس(با نام مستعار آنفولانزای معده) و آنفولانزا پوشیده شدن. قبل از این که به درها یا دستگیره ها دست بزنین، دستتون رو با حوله کاغذی بپوشونین و بعد از دستشویی، از ضد عفونی کننده دست استفاده کنین و حتما دستتون رو بشورین.

خلط(مخاط) سبز به معنی عفونت هستش

محتویات دستمال کاغذی شما نمی تونن جایگزین یک تست آزمایشگاهی بشن. مطالعات نشان داده که مخاط سبز یا زرد در بعضی عفونت های باکتریایی، کمی رایج تره اما یک نشانه قطعی از این که شما عفونت دارین و باید آنتی بیوتیک مصرف کنین، نیست. عفونت سینوسی می تونه باعث مخاط روشن و بی رنگ بشه و یک سرماخوردگی معمولی می تونه رنگ اون رو سبز کنه.

ضد عرق ها باعث سرطان سینه می شن

نگران نباشین! بعضی از دانشمندان فکر می کنن که مواد شیمیایی موجود در ضد عرق ها و دئودورانت ها می تونن به وسیله زیربغل، جذب بشن. گمون میره که اون ها در بافت سینه جمع می شن و به احتمال زیاد، ایجاد تومور می کنن اما موسسه ملی سرطان میگه هیچ مدرکی وجود نداره که بتونه این محصولات و سرطان سینه رو به هم مرتبط کنه.

تخم مرغ برای قلب مضره

اگه عاشق املت هستین، شادمان باشین. مصرف روزانه یک یا دوعدد تخم مرغ در افراد سالم، خطر ابتلا به بیماری قلبی رو بالا نمی بره. درسته که زرده تخم مرغ، کلسترول داره اما برای بسیاری از ما، این میزان کلسترول در یک ماده غذایی به میزان مجموع چربی های موجود در غذاهایی که می خوریم، مضر نیست. موضوع مهم دیگه اینه که تخم مرغ حاوی مواد مغذی مثل امگا 3هست که می تونه خطر بیماری قلبی رو کاهش بده.

شکر، بچه ها رو بیش فعال می کنه

شکر برای بچه ها مفید نیست، اما نتیجه مطالعات نشون داده که چیزهای شیرین باعث تحریک، لطمه به کارهای مدرسه یا حواس پرتی اون ها نمیشه. خوردن شکر در بین بچه ها تا 3 برابر بیشتر از بقیه اس برای همین برای سلامتی اون ها ضرر داره و خطر ابتلا به چاقی، پوسیدگی دندان و دیابت رو زیاد می کنه اما این یکی از باورهای اشتباه درباره سلامتی هستش که بچه ها رو بیش فعال می کنه.

شکستن قولنج مفاصل باعث آرتروز می شه

یکی دیگه از باورهای اشتباه درباره سلامتی که همواره هم در بچگی بابتش دعوا می شدیم شکستن قولنج بود.صدای این کار شاید اطرافیانتون رو اذیت کنه اما اصلا غصه نخورین چون هیچ آسیبی به سلامتی شما نمی رسونه. شاید فکر کنین که استخوان ها یا مفاصل برای فراوری صدا به هم ساییده می شن اما این طور نیست. این صدا از یک حباب گاز که بین استخوان ها تشکیل می شه و می ترکه ناشی میشه. اگه از این کار خوشتون میاد انجامش بدین. مطالعات نشان داده که این کار باعث آرتروز نمیشه و در ایجادش هم هیچ نقشی نداره. اگر موقع انجام این کار، احساس درد معمولی یا شدید می کنین، به پزشک مراجعه کنین.

شما به مولتی ویتامین روزانه احتیاج دارین

شاید شنیده باشین که مولتی ویتامین می تونه مواد مغذی که در رژیم غذایی شما وجود نداره رو به بدنتون برسونه. اما همه محققان با این مطلب موافق نیستن. اگه پزشکتون گفته که باید ویتامین مصرف کنین حتما این کارو بکنین و اگه باردار هستین برای کاهش خطر تولد نوزاد ناقص، اسید فولیک مصرف کنین. با این حال برای حفظ سلامتی و دریافت مواد مغذی، برترین راه داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و چربی های سالم هستش.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1604

به "چند باور اشتباه در خصوص سلامتی ، با خیال راحت زندگی کنین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند باور اشتباه در خصوص سلامتی ، با خیال راحت زندگی کنین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید