چربی شکمی یک علامت هشدار دهنده است

به گزارش بیست آمار، متخصصان سلامت و تغذیه هشدار می دهند: با آغاز تجمع چربی در ناحیه شکم و دور کمر حتی اگر سایر اندام های بدن در شرایط مناسب و متعادلی باشند، بازهم خطر مرگ زودرس افزایش می یابد.

چربی شکمی یک علامت هشدار دهنده است

انباشت چربی در بخش هایی از بدن مانند دور کمر و شکم حتی در افرادی که اضافه وزن ندارند و چاق نیستند نیز می تواند نشانه ای هشداردهنده باشد.

به گفته متخصصان کانادایی، با در نظر گرفتن این فاکتور مردم بیش از آنکه فقط روی کاهش وزن کلی یا کاهش شاخص توده بدنی تمرکز نمایند باید نگران انباشت چربی به ویژه در این نقاط از بدن باشند.

شاخص توده بدنی یا BMI مدت مدیدی است که استاندارد طلایی برای ارزیابی شرایط وزن فرد محسوب می گردد، اما مشکل اینجاست که BMI دقیق نیست و دقیقا تعیین نمی نماید که چربی اضافی در کدام قسمت بدن قرار گرفته است. بعلاوه این شاخص تمایزی بین عضله و چربی قائل نمی گردد.

به گفته متخصصان سلامت، هر 10 سانتی متر افزایش سایز دور کمر، خطر مرگ زودرس را 11 درصد بالا می برد.

این درحالیست که بنابر مطالعات تخصصی، مقدار دور ران با کاهش خطر مرگ ارتباط دارد.

پزشکان در شرح این ارتباط می گویند: به طور تعیین هر پنج سانتی متر افزایش سایز دور ران با کاهش 18 درصدی خطر مرگ زودرس مرتبط است، زیرا سایز ران، شاخصی برای مقدار عضله ای است که فرد حمل می نماید نه چربی.

در مقابل، چربی شکم که در اطراف اندام های شکم ذخیره می گردد، ترکیبات التهابی فراوری می نماید که خطر مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

منبع: ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 18 خرداد 1402 بروزرسانی: 18 خرداد 1402 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1670

به "چربی شکمی یک علامت هشدار دهنده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چربی شکمی یک علامت هشدار دهنده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید