نمایش مرجان راوی قصه های امروزی

به گزارش بیست آمار، روزگار کرونا باعث شده است که چیزهایی را ببینیم که حتی باورش سخت باشد. تمامی حوزه های زندگی آنلاین شده است و مدتی است که حتی تئاترها و کنسرت ها آنلاین اجرا می گردد و سینماها به خانه آمده است.

نمایش مرجان راوی قصه های امروزی

تئاتر از جمله آسیب دیده های جدی از کرونا است و حالا نمایش مرجان برای برون رفت از این شرایط همچون بعضی دیگر از نمایش ها به صورت آنلاین اجرا می گردد تا هواداران تئاتر وعوامل و بازیگران خاک صحنه را مجازی بخورند.

نمایشی الهام گرفته از بیضایی

نمایش مرجان به نویسندگی و کارگردانی آریان رضایی براساس داستان هزار و یک شب و با نگاهی به پژوهش هزار افسان کجاست نوشته بهرام بیضایی نوشته شده است.

رضایی کارگردان این نمایش گفته بود: حدود سال های هشتاد، زمانی که نوجوان بودم برای اولین بار هزار و یک شب را خواندم. از آن موقع همیشه دغدغه نگارش نمایش نامه ای براساس هزار و یک شب همراه ام بوده و روزهای قرنطینه در پی شیوع ویروس کرونا فرصتی دست داد تا این نمایشنامه را بنویسم.

در این نمایش از پرده سبز و کروماکی برای تصویرسازی و طراحی اجرا استفاده شده است و می توان گفت تجربه ای متفاوت در حوزه تئاتر دیجیتال است. هوشمندی کارگردان این جاست که تعامل مخاطب با بازیگر را حفظ نموده است و مخاطب در اجرا به وسیله نوشتن کامنت با بازیگر تعامل دارد.

تک بازیگر چهره این نمایش الهام پاوه نژاد است و دیگر عوامل نمایش مشاور کارگردان افشین هاشمی، مجری طرح امیرحسین شفیعی، طراح تصاویر گرافیکی اجرا سینا افشار، پخش زنده پیمان حسینی برزی، عکاس رضا جاویدی، امور فنی پخش استودیو پرپل، فیلم بردار ناصر حمیدی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات امیر قالیچی، دستیار کارگردان حسین بنیاد، منشی صحنه ناعمه علمی نژاد و ساخت تیزر محمدجواد ایزدی هستند.

تئاتری تعاملی برای زنان

مرجان نام شخصیتی خیالی است که به کاخ شهریار آمده تا در قصه گویی به شهرزاد یاری کند. قصه های شهرزاد تمام شده است و اگر امشب قصه تازه ای برای شهریار روایت نکند به قتل می رسد. مرجان به وسیله دنیای اینترنت و فضای مجازی به سرزمین ما می آید تا از مردم بخواهد برای قصه گفتن به او یاری نمایند.

اما قصه های امروزی و معاصر ما درباره خشونت علیه زنان، قتل و تجاوز، دستمایه داستان گویی مرجان برای شهرزاد می گردد. در راستا رسیدن مرجان به شهرزاد اتفاقاتی می افتد که سرنوشت آن دو را تغییر می دهد.

در این باره بخوانید:

سازهای ناکوک؛ سوتفاهم سینمایی

فیلم نُه؛ شما را می ترساند

نمایش مرجان اجرایی تعاملی دارد و آریان رضایی درباره فرایند شکل گیری نمایشنامه گفته است: ابتدا به سراغ پژوهش های مختلفی از کتاب عشق و شعبده نغمه ثمینی و افسون شهرزاد، جلال ستاری تا مقالات خارجی و داستان ها و رمان هایی که براساس هزار و یک شب نوشته شده بودند، رفتم. خاتمه در میان این همه، پژوهش تاثیرگذار و مهم هزار افسان کجاست؟ نوشته بهرام بیضایی برای ام بسیار الهام بخش بود و تصمیم گرفتم مبنای پژوهشی نمایش نامه ام براساس این کتاب شکل گیرد. پس از آن نگارش نمایشنامه دو ماه و نیم زمان برد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1293

به "نمایش مرجان راوی قصه های امروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش مرجان راوی قصه های امروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید