نتیجه باورنکردنی مقایسه وزن انسان ها و حیوانات روی کره زمین!، عکس

به گزارش بیست آمار، تنها 6% از وزن پستانداران روی کره زمین را جانوران وحشی تشکیل می دهند.

نتیجه باورنکردنی مقایسه وزن انسان ها و حیوانات روی کره زمین!، عکس

غزال زکمک- ما گاهی وقت ها فکر می کنیم که دنیای ما، یک قلمروی بی نهایت از دشت ها، جنگل ها و اقیانوس ها و مملو از حیوانات وحشی است.

اما حالا محققان موسسه علوم وایزمن در اولین سرشماری اجرا شده دنیای درباره زیست توده پستانداران وحشی اعلام کرده اند که تا چه حد دنیا طبیعی ما همراه با نمادین ترین حیواناتش در معرض نابودی است.

این گزارش نو حاکی از آن است که زیست توده پستانداران وحشی برروی خشکی و دریا در کره زمین با ترکیب وزن گاوها، خوک ها، گوسفندان و دیگر پستانداران اهلی، کاهش چشمگیری داشته.

تیمی به سرپرستی ران میلو دریافته که زیست توده دام ها به حدود 630 میلیون تن رسیده که 30 برابر وزن تمام پستانداران وحشی ساکن خشکی (که حدودا 20 میلیون تن) است و 15 برابر وزن تمام پستانداران وحشی دریازی (40 میلیون تن) می باشد. این درحالی است که وزن انسانها برروی کره زمین 390 میلیون تن برآورد شده است.

مطالعه دیگری که پیش از این و در سال 2020 از طریق محققان آزمایشگاه میلو اجرا شده بود و بحث های زیادی بر سر آن مطرح شده بود، حکایت از آن داشت که زیست توده و انبوه اشیای ساخته شده به دست بشر (از آسمان خراش ها گرفته تا روزنامه ها- از زیست توده کل کره زمین (از درختان گرفته تا کندوهای زنبور عسل) پیشی گرفته است.

اما در تحقیقات اخیر، محققان دیدگاه نوی را در مورد تاثیر فزاینده بشر در سیاره مان ارائه می دهند که در آن تناسبی بین انسان ها و پستانداران اهلی و وحشی دیده می شود. میلو در این رابطه گفته:این بررسی تلاشی است تا از قاب بزرگتری به دنیا نگاه شود. ولی توزیع دنیای زیست توده، شواهد قابل محاسبه ای از واقعیت را نشان می دهد که ممکن است درکش به نحو دیگری سخت باشد: کاملا آشکار است که سلطه انسان و دام هایش، باعث شده تا جمعیت پستانداران وحشی کره زمین کمتر شود.

برای محاسبه زیست توده موجودات خونگرم کره زمین، محققان سرشماری هایی از گونه های پستانداران وحشی انجام داده و ویژگی های معین کننده صدها گونه دیگر را نیز معین کردند. لیور گرینسپون و ایال کریگر، این بررسی برروی اطلاعات به دست آمده را برای تخمین زیست توده ها به کار بردند.

سرشماری های جمع آوری شده، داده هایی را در مورد نیمی از زیست توده دنیای پستانداران به دست آورد.

این تیم، نیم به جای مانده این داده ها را با استفاده از مدل محاسباتی یادگیری ماشین محاسبه کردند که در آن نیم اول آموزش دیده بودند و دربرگیرنده پارامترهای متعددی از جمله وزن بدن، توزیع در منطقه، تغذیه و طبقه بندی جانورشناسی را در بر می گرفت.

بیشتر بخوانید:

  • محکم ترین تار عنکبوت دنیا پرنده را هم به دام می اندازد!

این بررسی نشان داد که تاثیر انسانی، نقش پررنگی در حضور نسبتا محدود پستانداران به جای مانده در طبیعت دارد. بسکمک از پستانداران وحشی در رده های بالایی نمودار زیست توده، از جمله گوزن و گونه های گراز وحشی، تا حدودی به دلیل فعالیت های انسانی در این جایگاه قرار گرفته اند و حالا هم در برخی منطقه ها به چشم آفت دیده می شوند.

تخمین اجرا شده در مطالعه نو، درباره نسبت های زیست توده احتمالا به نظارت بر جمعیت پستانداران وحشی در سراسر دنیا کمک کرده و در ارزیابی خطرات ناشی از بیماری هایی که از حیوانات به انسانها سرایت می کنند، مفید خواهند بود. این دقیقا خطری است که بسکمک از اپیدمیولوژیست ها درباره ایجاد اپیدمی های متعدد هشدار می دهند.

2.7 کیلوگرم در ازای هر انسان

پستانداران وحشی برای انسان ها الهام بخش هستند و گاهی به صورت نمادین، انسان ها را به تلاش در راستای حفاظت از طبیعت تشویق می کنند. محققان در آزمایشگاه میلو در حال حاضر مشغول تجزیه و تحلیل این موضوع هستند که زیست توده پستانداران در قرن گذشته دستخوش چه تغییراتی شده است.

گرینسپون دراین باره گفته:به نظرم درک این نکته مهم است که به عنوان مثال چه زمانی وزن پستانداران اهلی از وزن پستانداران وحشی بیشتر شده. درک بهتر از تغییرات ناشی از انسان می تواند به معین اهداف حفاظتی کمک کرده و چشم انداز بهتری در مورد فرآیندهای بلندمدت دنیای در اختیارمان قرار دهد.

میلو می گوید: ما هرچه بیشتر، چه از طریق فیلم ها، موزه ها و حتی اکوتوریسم در معرض شکوه و جلال طبیعت قرار بگیریم، بیشتر وسوسه می شویم تا طبیعت را به شکل منبعی بی پایان و تمام نشدنی تصور کنیم. در واقع وزن تمام پستانداران وحشی باقیمانده روی خشکی، کمتر از 10% از وزن همه انسان ها روی هم است؛ این یعنی در ازای هر انسان 2.7 کیلوگرم پستاندار وحشی روی کره زمین زندگی می کنند. به عبارتی دیگر، تحقیق ما حکایت از آن دارد که اندازه تاثیر ما و چگونگی تصمیمات و انتخاب های ما در آینده، معین خواهد کرد که چه چیزی از طبیعت برای نسل های آینده باقی خواهد ماند.

منبع: phys

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1632

به "نتیجه باورنکردنی مقایسه وزن انسان ها و حیوانات روی کره زمین!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتیجه باورنکردنی مقایسه وزن انسان ها و حیوانات روی کره زمین!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید