شکل نو عجیب و غریب یخ ممکن است حالت شیشه ای واقعی آب باشد و در قمرهای مشتری هم پیدا گردد!

به گزارش بیست آمار، یخ و آب ممکن است برای بیشتر ما خیلی هیجان انگیز به نظر نرسند، البته در برهه ای در کودکی و نوجوانی مشاهده یخ زدن آب یا پیدا کردن دلایل چیزهایی مانند افزایش عجیب حجم آب هنگام یخ زدنش برای ما خیلی هیجان انگیز بود. اما الان دیگر سالهاست به انجماد آب به صورت علمی و همراه با کنجکاوی نگاه نکرده ایم.

شکل نو عجیب و غریب یخ ممکن است حالت شیشه ای واقعی آب باشد و در قمرهای مشتری هم پیدا گردد!

محققان اکنون نوع تازهی از یخ را کشف نموده اند که به عنوان یک عکس فوری واقعی از آب توصیف می گردد و ممکن است در دنیا های بیگانه یافت گردد!

یخ موجود در فریزر عنوان ice I شناخته می گردد، اما این تنها شکلی نیست که آب یخ زده به خود می گیرد. در واقع، حدود 20 نوع مختلف یخ با ساختارهای اتمی متفاوت وجود دارد که زمانی که یخ یا آب در شرایط مختلف دما و فشار قرار می گیرند، تشکیل می شوند.

Ice I تنها شکلی است که به طور طبیعی در سطح زمین ظاهر می گردد، اما شکل های دیگری در آزمایش ها ایجاد شده اند که در اعماق سیاره می توانند یافت شوند و اعتقاد بر این است که در فضا و در سیارات و قمرهای دیگر مانند اروپا وجود دارند.

در یک مطالعه تازه، دانشمندان دانشگاه کالج لندن نوع تازهی از یخ را کشف کردند که با یخ های دیگری که تا به امروز شناخته شده اند بسیار فرق دارد. بیشتر اشکال یخی دارای ساختار کریستالی هستند و اتم ها از یک الگوی یکنواخت پیروی می نمایند، اما این شکل تازه بی شکل است، بنابراین اتم های آن به طور تصادفی، مشابه ساختار آب مایع، چیده شده اند. بعلاوه چگالی آن مانند آب مایع است، پس به جای اینکه چگالی کمتری مانند یخ معمولی داشته باشد.

مجموع ویژگی ها بباعث شده اند که محققان پیشنهاد کند که این ممکن است در واقع حالت شیشه ای واقعی آب باشد.

به این شکل تازه یخ نسبتاً خشک نام یخ آمورف یا بی شکل با چگالی میانه (MDA) داده شده. که سومین شکل شناخته شده یخ بی شکل است که بین شکل های با چگالی بالا و کم چگال رده بندی می گردد.

برای ایجاد یخ MDA در آزمایشگاه، محققان از فرآیندی به نام آسیاب گلوله ای استفاده کرد. یخ معمولی در شیشه ای با چند توپ فولادی ضد زنگ به عرض حدود 1 سانتی متر (قرار داده شد، سپس تا 200- درجه سانتی گراد سرد شد و به شدت تکان داده شد.

دکتر الکساندر روسو-فینسن، نویسنده اصلی این تحقیق، می گوید: به جای اینکه تکه های کوچک تر یخ در سرانجام آزمایش به دست ما بیاید، متوجه شدیم که به نوع کاملاً تازهی از یخ با ویژگی های قابل توجه رسیده ایم.

یکی دیگر از ویژگی های جالب یخ تازه این است که وقتی گرم می گردد و آغاز به تبلور مجدد می نماید، MDA اندازه زیادی گرما آزاد می نماید.

در حالی که یخ MDA را در هیچ کجا، خارج از آزمایشگاه روی زمین نخواهید یافت، محققان پیشنهاد می نمایند که این نوع یخ می تواند در قمرهای سرد مشتری مانند گانیمد یا اروپا وجود داشته باشد. این غول گازی نیروهای جزر و مدی را بر روی یخ معمولی به روشی مشابه آسیاب گلوله ای اعمال می نماید و گرمای آزاد شده هنگام گرم شدن یخ ها می تواند باعث ایجاد یخ لرزه گردد!

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است .

منابع: دانشگاه کالج لندن ، کمبریج

منبع: یک پزشک
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1622

به "شکل نو عجیب و غریب یخ ممکن است حالت شیشه ای واقعی آب باشد و در قمرهای مشتری هم پیدا گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکل نو عجیب و غریب یخ ممکن است حالت شیشه ای واقعی آب باشد و در قمرهای مشتری هم پیدا گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید