امکان استفاده از توان دریایی، زمینی وهوایی را بررسی خواهیم کرد

به گزارش بیست آمار، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز یکشنبه در سخنانی گفت: توافق دریایی ترکیه با لیبی مغایر قوانین کشورمان و حقوق بین الملل نیست.

امکان استفاده از توان دریایی، زمینی وهوایی را بررسی خواهیم کرد

رئیس جمهوری ترکیه بی اشاره به نقض منشور ملل متحد در حمله ارتش این کشور به بخشی از خاک یک کشور مستقل بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق ادعا کرد: سیاست پیش روی ترکیه، دخالت بدون اجازه در مناطقی که ربطی به ما ندارد نیست.

وی درباره قبرس شاقتصادی و لیبی نیز نیز گفت: اگر از رویکرد خود در قبال جمهوری تُرک قبرس شاقتصادی و لیبی صرف نظر کنیم، حتی ساحلی جهت شنا یا ماهیگیری نیز برای ترکیه باقی نمی گذارند. توافق دریایی ترکیه با لیبی مغایر قوانین کشورمان و حقوق بین المللی نیست. هر کسی قصد انزوای ترکیه در جهان را دارد و می خواهد کشورمان را در سواحل، محدود و منافع اقتصادی آن را غصب کند، جلو چشم ما ظاهر نشود. ترکیه از اقدامات خود در سوریه و توافقش با لیبی صرف نظر نخواهد کرد.

اردوغان در ادامه اضافه کرد: اگر لازم باشد حمایت نظامی از لیبی را افزایش داده و استفاده از هرگونه امکان زمینی، دریایی و هوایی را هم بررسی خواهیم کرد.

شایان ذکر است، مجلس ترکیه دیروز شنبه طرح توافقنامه همکاری امنیتی و نظامی با دولت وفاق ملی لیبی را تصویب کرد.

این در حالیست که پیشتر پیش نویس لایحه مربوط به توافقنامه همکاری نظامی و امنیتی ترکیه با لیبی در کمیسیون امور خارجی مجلس ترکیه به تصویب رسیده بود. بر اساس اعلام این خبرگزاری، این لایحه باید در مرحله بعد برای قانونی شدن به امضای رئیس جمهوری این کشور برسد.

گفتنی است که مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه چندی پیش در مصاحبه با خبرنگاران در مجلس این کشور اعلام کرده بود: در گذشته نیز توافق های نظامی و امنیتی با لیبی داشته ایم. دو توافقنامه با لیبی امضا کردیم؛ یکی برای معین محدوده فعالیت دریایی 2 کشور و دیگری جهت به روز رسانی توافقنامه همکاری امنیتی و نظامی میان دو کشور که پیشتر امضا شده بود. توافقنامه نخست در مجلس ترکیه تصویب، توسط رئیس جمهوری (رجب طیب اردوغان) امضا و در سازمان ملل ثبت شده است. اعزام نیروی نظامی به لیبی بحث مجزایی است و طبق گفته رئیس جمهوری ترکیه، اگر درخواست شود آن را بررسی خواهیم کرد.

گفتنی است توافقنامه معین حوزه اختیارات دریایی چهارشنبه 27 نوامبر سال جاری در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با فایز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی در استانبول امضا شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 37

به "امکان استفاده از توان دریایی، زمینی وهوایی را بررسی خواهیم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان استفاده از توان دریایی، زمینی وهوایی را بررسی خواهیم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید