احمد تجری: به واسطه فیلم های کودک دهه شصت عاشق سینما شدم
به گزارش بیست آمار، تهران (پانا) - کارگردان فیلم گُل به خودی معتقد است ازآنجایی که نسل خودش به واسطه فیلم های کودک دهه شصت عاشق سینما شده اند ازاین رو برای اولین تجربه فیلم سینمایی حرفه ای به سراغ فیلم کودک آمده است.
احمد تجری کارگردان فیلم گُل به خودی درباره نحوه انتخاب بازیگران کودک این فیلم، گفت : این فیلم در ژانر اجتماعی برای کودک و نوجوان ساخته شده است و درواقع یک رئال عروسکی، موزیکال و فانتزی است که کمتر در ایران ساخته شده است. در این فیلم برخی از بازیگران ما عروسک هستند. اما به طورکلی در انتخاب بازیگران کودک سعی شد تلفیقی از بچه های کم تجربه و باتجربه داشته باشیم. ما بازیگر کودک و نوجوان در سینمای ایران بسیار کم داریم. برای نقش اصلی کودک فیلم ابوالفضل رجبی را انتخاب کردم که در سریال پایتخت بود و همچنین رایان سرلک که در سریال زیرخاکی درخشیده بود. در ادامه بین بچه هایی که تجربه بازی نداشتند تست گرفتیم و کنار این بچه ها گذاشتیم. برای نقش های بزرگسالان شقایق فراهانی انتخاب ما بود که نقش را پذیرفتند و البته نقش متفاوتی ایفا می کند. او در بخشی از فیلم نقش مرد را ایفا می کند و در بخشی از فیلم زن است و انتخاب های دیگر هم نسیم ادبی و غیره بود. در ادامه کار به خواننده نیاز داشتیم که نقش خودشان را ایفا کنند. این فرد هم از گروه پازل بند انتخاب شدند و این نقش را آقای رهبری ایفا کردند. درواقع تمامی اولین انتخاب هایی که داشتیم، قطعی شدند.
ایده اولیه فیلم گُل به خودی
کارگردان و فیلم نامه نویس گُل به خودی درباره ایده اصلی شکل گیری فیلم نامه اش ، اظهار کرد: قصه فیلم گُل به خودی موضوعش براساس یک داستان واقعی اتفاق افتاده است. زمانی با دوستی رفته بودیم به بچه های بی سرپرست سر بزنیم. یک اتفاق جالب این بود که وقتی در حیاط قدم می زدیم، متوجه شدم تعدادی از این بچه ها از پنجره به بیرون خیره شده بودند و این برای من جالب بود. از مربی شان ماجرا را پرسیدم و برایمان تعریف کرد که این بچه ها هر فرد جدیدی که وارد آنجا شود، دائم نگاه می کنند و امید دارند پدر و مادرشان دنبالشان بیایند و آن ها را با خود ببرند. به خاطر این موضوع چندین شب خواب و خوراک نداشتم. نکته اینجا بود که بچه ها سالها در آن شرایط زندگی می کنند همچنان امیدشان را از دست نداده اند و همراه همکارم خانم قهرمانی قصه اش را نوشتیم و فیلم نامه شد تا دینی که به این بچه ها داریم تا حدی ادا کرده باشیم.
روایت اولین تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی
احمد تجری درباره اولین تجربه فیلم سازی بلندش در این فیلم نیز گفت : اولین تجربه کارگردانی فیلم سینمایی حرفه ای گل به خودی بود ولی چندین فیلم کوتاه و تله فیلم قبلاً ساخته بودم و در جشنواره خارجی هم جایزه گرفته بود و خب گل به خودی اولین تجربه حرفه ای با عوامل حرفه ای بود که کار متفاوت و جذابی بود.
وی همچنین درباره اولین تجربه فیلم سازی اش در سینما اظهار کرد: اولین تجربه فیلم سینمایی حرفه ای را به سراغ فیلم کودک آمدم و مخاطب فیلم های قبلی ام مخاطب بزرگسال بودند ولی دوست داشتم فیلم کودکی برای کودک و نوجوان انجام دهم زیرا خود ما به واسطه فیلم های کودک دهه شصت عاشق سینما شدیم.
وی گفت: مقداری شرایط مان سخت بود چون در اوج کرونا فیلم برداری کردیم و حجم زیادی از کودک و نوجوان و حدود 150 بازیگر اصلی و فرعی در پرورشگاه داشتیم و کار کردن با بچه ها مقداری سخت بود و شیطنت هایی که داشتند تمامش برای من جذاب بود و قطعاً این در سختی کار و مسائل کرونا مصائب ما را دوچندان کرد اما با تمام تلاشی که کردیم و حفظ پروتکل ها توانستیم به نحو احسنت کار را به انتها رسانده و در سی جلسه فیلم برداری کنیم.
می خواهم برای نسل کنونی کودک و نوجوان اثرگذار باشم
تجری همچنین درباره سختی ها و شرایطی که برای ساخت فیلمش تجربه کرده بود،اظهار کرد: فیلم برداری در تهران بود اما کار پرلوکیشنی بود و باید چندین لوکیشن انتخاب می شد. درواقع خانه ای که محل نگهداری بچه ها کار بود و چندین خارجی و مراکز بازی و پارک ها و مراکز خرید همه باعث شد کار باشد. دغدغه محل نگهداری بچه ها بی سرپرست را داشتیم که با نامه نگاری هایی که با بهزیستی داشتیم، مکانی انتخاب شد و درنهایت تغییرات و بازسازی هایی در آن محل داشتیم.
احمد تجری در ادامه درباره الگوهای نویسندگی و کارگردانی اش نیز گفت : الگویم در نویسندگی و کارگردانی با سینمای امیر نادری و همچنین فیلم های سازدهنی و باشوغریبه کوچک و کاره ای آقای بیضایی با سینما آشنا شدم. با بچه های آسمان آقای مجیدی عاشق سینما شدم و خودم به شدت کارهای مرضیه برومند را دوست دارم بخصوص برای مخاطب کودک و نوجوان و آقای کیومرث پوراحمد که به شدن خاطراتی برای ما ساختند در دوران کودکی مان که همچنان اثرگذار است و الگوی من این دو عزیز هستند و امیدوارم بتوانم برای نسل کنونی کودک و نوجوان اثرگذار باشم و کارهای من را بچه ها ببینند و بپسندند. البته آقای پوراحمد در تجربه گل به خودی مشاور بودند و بسیار از تجربه های ایشان استفاده کردم.
یادآور می شود، گُل به خودی به کارگردانی احمد تجری و تهیه کنندگی علی قائم مقامی از جمله فیلم هایی است که با موضوع کودک و نوجوان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. فیلمنامه این اثر نوشته مشترک احمد تجری و لاله قهرمانی است و فضایی عروسکی موزیکال دارد. داستان گُل به خودی قصه آمال و آرزو های تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجرا هایی فانتزی و جذاب می شوند.
منبع: خبرگزاری پانا