تالاب یوسفکند مهاباد؛ میزبان گرم زیباترین پرندگان

به گزارش بیست آمار، همه ما می دانیم که آب یک عنصر حیاتی و اساسی برای زندگی موجودات بر روی کره زمین به شمار می آید. از طرفی منابع ذخیره آب از اهمیت والایی برخوردار بوده و یکی از مهمترین منابع طبیعی ذخیره آب در دنیا و دنیا تالاب ها هستند که در این مقاله خواندنی ما قصد داریم یکی از بی مثال ترین آنها را به شما معرفی کنیم. تالاب یوسفکند مهاباد یکی از تالاب های شناخته شده بوده که در مجاورت روستای یوسفکند و در 5 کیلومتری مهاباد جای داشته و وسعتی حدود 37 هکتار دارد. رودخانه مهاباد در تامین آب این تالاب نقش بسیار ویژه ای داشت. تالاب یوسفکند مهاباد از جمله تالاب های بوده که به سبب سد انحرافی و جایگیری در جهت رودخانه مهاباد در طول سال خشک نمی گردد که این مورد یکی از ویژگی های خاصش بحساب می آید.

تالاب یوسفکند مهاباد؛ میزبان گرم زیباترین پرندگان

تالاب چیست؟

از نظر لغوی تالاب به اراضی خیس اطلاق می گردد اما اگر بخواهیم از نظر علمی آن را تعریف کنیم، باید بگوییم که به منطقه ای که در آن آب، پرنده، چمنزار، ماهی و نیزار وجود داشته باشد، تالاب گویند. تالاب خود دارای دو کلمه تال و آب بوده که کلمه اول آن یعنی تال تحت معنی آبگیر در زبان هندی بوده که در بین شن های ساحلی یا یک شنزار به وجود آمده است. نکته مهمی که در خصوص تالاب ها وجود دارد، این است که هیچگونه اختلالی در آن ها نباید صورت گیرد، چون در غیر این صورت رشد تکاملی اکوسیستمش دچار مشکل خواهد شد.

نکاتی برای نگهداری بهتر تالاب ها

بنابر اعتقاد نیاکانمان، منابع طبیعی از جمله منابع خدادادی هستند که خاتمه ناپذیر بوده و هیچ موقع تمام نمی شوند و انسان ها تا هر زمان که بخواهند می توانند از این منابع نهایت بهره را ببرند. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد، این است که تالاب ها معمولا یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای مسافران بوده و در هر فصل میزبان گونه های مختلفی از پرندگان هستند.. پس، تا حد امکان سعی نموده که از شکار کردن این پرنده ها یا ایجاد مزاحمت و سر و صدا برای آنها اجتناب کنید، زباله هایتان را در کیسه های مخصوص زباله گذاشته و سپس در درون سطل آشغال قرار دهید و در محیط اطراف تالاب ها به هیچ وجه زباله و پلاستیک ها را رها نکنید تا خدای ننموده آسیبی به محیط زیست وارد نگردد.

بهترین زمان برای بازدید از تالاب یوسفکند مهاباد

همانطور که کمی قبل تر هم گفته شد، تالاب یوسفکند از جمله تالاب هایی بوده که در همه فصل ها پذیرای گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر و بو هست، بنابراین شما می توانید براساس علاقمندی خود مشخص کنید که چه روزی و چه فصلی را برای رفتن به تالاب یوسفکند اختصاص دهید. برای مثال، اگر دوست دارید پرنده های مهاجر را تماشا کنید، پیشنهاد ما به شما فصل زمستان است، چرا که در این فصل گونه هایی از پرندگان مهاجر به این تالاب پناه می آورند. برای آن دسته از افرادی که به لک لک ها علاقمند هستند، پیشنهاد ما فصل تابستان است. نکته مهمی که توجه به آن اهمیت بسیار بالایی دارد، عدم وجود امکانات در اطراف این تالاب هست. پس، هر آنچه را که لازم دارید از قبل تهیه نموده و با خود همراه ببرید تا مبادا ایرادی پیش آید.

حضور پرندگان مهاجر در فصل زمستان در یوسفکند

تالاب یوسفکند از جمله تالاب هایی بوده که میزبان پرندگان مهاجر یا بومی است که در این منطقه یافت می شوند و نقش بسیار ویژه ای در چرخه مواد غذایی و راستا انرژی دارند. از طرفی، حضور این پرندگان در زمینه های تفریحی، آموزشی، مالی و اکولوژیکی مهم بوده و علاقمندان کثیری دارند. نه تنها در فصل زمستان، بلکه در دیگر فصل های سال هم این تالاب پرندگان بومی و مهاجر بسیاری را به خود می بیند و به نوعی میزبان آنهاست، اما حضور این پرنده ها در فصل زمستان به اهمیت این تالاب می افزاید. گونه های متنوعی از پرندگان در فصل زمستان به این تالاب مهاجرت می نمایند که از جمله آنان قادریم به حواصیل، عقاب های تالابی و فلامینگوها اشاره کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 309

به "تالاب یوسفکند مهاباد؛ میزبان گرم زیباترین پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب یوسفکند مهاباد؛ میزبان گرم زیباترین پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید