مستمری کم بازنشستگان تامین اجتماعی موجب افزایش فقر آن ها شده، روش فعلی ناآکارآمد است

به گزارش بیست آمار، خدابنده گفت: مستمری پایین و درآمد کم بازنشستگان تامین اجتماعی موجب کاهش قدرت خرید و افزایش فقر شده است.

مستمری کم بازنشستگان تامین اجتماعی موجب افزایش فقر آن ها شده، روش فعلی ناآکارآمد است

داوود خدابنده کارشناس حوزه کسب و کار در مصاحبه با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران درباره رویه مشخص میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مستمری پایین و درآمد کم بازنشستگان تامین اجتماعی موجب کاهش قدرت خرید و افزایش فقر شده است علت اصلی این مسائل، تورم افسارگسیخته در کشور و دومی دلیل ساختار غلط سازمان تامین اجتماعی است. در حال حاضر نحوه بازنشستگی در کشور به درستی انجام نمی شود که مسائل کنونی مستمری بازنشستگان نیز ناشی از همین است. سازمان تامین اجتماعی سال 54 تاسیس می شود که در سال 84 اعلام ورشستگی می کند یعنی هم اکنون این سازمان چندین سال است که ورشکسته محسوب می شود.

وی اضافه کرد: روش فعلی بازنشستگی مناسب نیست زیرا فردی پس از 20 یا 30 سال کارکردن بازنشسته می شود و دولت آن فرد را ملزم به ماندن در خانه می کند علاوه بر این نیز به آن ها مستمری نیز داده می شود. این درحالی است که بسکمک از بازنشسته ها پس از دوران کاری نیروی فعال و با تجربه محسوب می شوند و توان ادامه فعالیت نیز دارند.

این کارشناس حوزه کسب و کار ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر برای تامین حقوق بازنشستگان، از حق بیمه های نیروهای جوان شاغل استفاده می کند. این روش باعث می شود زمانی که جوانان امروز که جمعیت بالایی هم هستند زمانی که به سن پیری و بازنشستگی برسند سازمان تامین اجتماعی منابعی را برای تامین مستمری این افراد نداشته باشد که ناچاراً به سمت خلق پول خواهد رفت و نتیجه آن ایجاد تورم های متوالی و افسارگسیخته خواهد شد.

خدابنده درباره نقش دولت در تصحیح فرایند افزایش مستمری گفت: دولت در قبال افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وظیفه ای ندارد زیرا ساختار این بیمه به نحوی است که افراد از بدو بیمه شدن درصدی را به عنوان سرمایه گذاری برای این سازمان پرداخت می کنند و با توجه به ساختاری که دارد، بیمه شدگان آن می توانند در دوران بازنشستگی از حقوقی برای مستمری بهره مند شوند. در واقع دولت اگر بخواهد وارد این چرخه شود وضع تامین اجتماعی از شرایط فعلی آن هم بدتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: لزوما افزایش مستمری بازنشستگان افزایش به رفاه این قشر کمک نمی کند بلکه راه حل اصلی بهبود شرایط اقتصادکشور است زیرا در صورت افزایش مستمری در مدت کوتاهی مجدد با افزایش تورم، این افزایش مستمری بی اثر خواهد شد پس باید برای این چرخه معیوب فکری کرد.

خدابنده درباره تجارب سایر کشورها برای افزایش حقوق و مستمری گفت: در کشورهای دیگر نیز فرایند افزایش حقوق و مستمری به نحوی است که هر فرد در آمریکا حقوق ثابتی دارد که چندین سال ثابت است اما هر ایالت با توجه به پارامترهایی مانند تورم بین 0.5 درصد یا یک درصد آن را افزایش می دهد.

این کارشناس اقتصادی درپایان درباره راه حلهای تغییر روش مشخص مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: راه حل اساسی هم تغییر و بهبود سازوکارهای کنونی بازنشستگی است مثلا فردی که توان کار کردن دارد چرا باید به زور قانون اورا بازنشسته کرد؟ چون این افراد عموما نیروهای با تجربه و فعال هستند. دومین راه حل این است که از محل پرداختی حق بیمه هر فرد برای همان فرد سرمایه گذاری شود به عنوان مثال به تامین مسکن خانوار تعلق گیرد که هم مولد اقتصاد کشور است و هم تامین نیاز هر خانوار برای آینده همان خانواده است.

انتهای پیام/4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 332

به "مستمری کم بازنشستگان تامین اجتماعی موجب افزایش فقر آن ها شده، روش فعلی ناآکارآمد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستمری کم بازنشستگان تامین اجتماعی موجب افزایش فقر آن ها شده، روش فعلی ناآکارآمد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید