مرگبار و کشنده مثل کرونا و ابول

به گزارش بیست آمار، در این گزارش ضمن آشنایی بیشتر با ویروس کرونا، از خطرناک ترین و کشنده ترین ویروس های دنیا خواهیم گفت.

مرگبار و کشنده مثل کرونا و ابول

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، جلوگیری از شیوع ویروس اسرارآمیز کرونا، چالش جدیدی است که اگر هرچه زودتر برای مقابله با آن چاره ای اندیشیده نگردد، میزان خسارت های آن قابل پیش بینی نخواهد بود و معلوم نیست چند نفر را به کام مرگ خواهد کشاند. جالب است بدانید پژوهشگران بر اساس اسنادی که تا به امروز به دست آورده اند، احتمال می دهند این ویروس ناشناخته به وسیله بازار ماهی فروشی شهر ووهان در چین شیوع پیدا نموده باشد .

ضمناً و از آن جا که این ویروس به وسیله حیوانات به انسان منتقل می گردد، در ابتدا اعلام شد امکان این که از انسان به انسان انتقال یافته باشد، بسیار کم است، اما چند روز بعد، دانشمندان چینی تأیید کردند بیماری ویروسی جدید در این کشور از انسان به انسان هم قابل سرایت است. طبق آخرین آمار، شمار مبتلایانی که ویروس در آن ها رویت شده به دست کم 440 نفر رسیده است. در این گزارش، ضمن آشنایی بیشتر با این ویروس، از خطرناک ترین و کشنده ترین ویروس های دنیا خواهیم گفت. ویروس هایی که هیچ واکسنی برای آن ها وجود ندارد و تعداد کمی از آن ها را می توان (البته اگر بتوان) درمان کرد .

عفونت کشنده دستگاه تنفسی

نام: ندارد (از خانواده کرونا)

زمان و محل آغاز شیوع: 2019، چین

نحوه انتقال اولیه: از ماهی ها به انسان

احتمال مرگ بعد از ابتلا: معین نیست

دسامبر سال گذشته خبر شیوع ویروسی جدید در چین منتشر شد. حالا طبق اعلام مقامات چینی، پس از گذشت حدود یک ماه شمار مبتلایان به این ویروس به 440 تن رسیده است. البته احتمال آن می رود که بیش از 1500 نفر به آن مبتلا شده باشند که هنوز شناسایی نشده اند. متاسفانه تا کنون 9 نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند .

علایم این بیماری چیست؟

کرونا یک بیماری ویروسی است که ابتدا فرد را به تنگی نفس و سینه پهلو مبتلا می نماید و در مواردی بر اثر شدت تنگی نفس، به مرگ منجر می گردد. طبق اعلام مقامات بهداشتی چین، علایم این بیماری به سایر بیماری های تنفسی مانند ذات الریه شباهت های زیادی دارد. این علایم تب، تنگی نفس، سرفه، گلودرد و در بسیاری از موارد سردرد بیان شده است .

شیوع این بیماری جدی است!

به تازگی در فضای مجازی، ویدئویی از نحوه انتقال یک بیمار مبتلا به کرونا منتشر شده که تحت تدابیر شدید بهداشتی و قرنطینه این کار انجام می گردد. همچنین تصاویری از مردم چین منتشر شده که تعداد زیادی از شهروندان این کشور، از ماسک استفاده می نمایند تا احتمال ابتلای آن ها به این بیماری کاهش پیدا کند. این روز ها نمونه هایی از ابتلا به این بیماری در چند کشور دیگراز جمله هنگ کنگ، کره جنوبی و ژاپن نیز گزارش شده است. سه روز پیش، در واشنگتن هم موردی گزارش و اعلام شد فرد مد نظر، به همان ویروسی آلوده شده که پیش از این در ووهان کشف شده است. در تحقیقات معین شد، مردی که در واشنگتن مبتلا شده حدودا 30 ساله و به تازگی سفری به ووهان چین داشته است. این نخستین نمونه از بیماری کرونا درخارج از قاره آسیا بوده است .

خطر جهش ویروس وجود دارد

گفته می گردد امکان جهش این ویروس و خطر همه گیری اش وجود دارد و هنوز واکسن مناسبی هم برای آن فراوری نشده است. حالا مقامات کشور های درگیر بیماری و همچنین سازمان های بهداشتی، در کوشش هستند با تشدید مراقبت های بهداشتی و مطلع کردن شهروندان، از گسترش و شیوع این بیماری جدید جلوگیری نمایند .

کبودی و خون ریزی از دماغ و دهان

نام: تب کریمه کنگو

زمان و محل آغاز شیوع: 1944، اوکراین

نحوه انتقال اولیه: از کنه و چهارپایان به انسان

احتمال مرگ بعد از ابتلا: 40 درصد

این تب اولین بار در سال 1944 در کریمه ظاهر و خبر شیوع آن، دنیای شد. البته بعد ها و در سال 1969 معلوم شد این بیماری دقیقا مشابه همان بیماری است که در سال 1936 در کنگو مشاهده شده است بنابراین نام آن به تب کریمه کنگو، تغییر یافت. تب خون ریزی دهنده کریمه از کنه و چهارپایان به انسان سرایت می نماید. شیوع تب کریمه باعث مرگ 40 درصد از مبتلایان می گردد و هیچ واکسنی برای آن کشف نشده است. نشانه های تب کریمه ناگهان ظاهر می شوند. این نشانه ها عبارت اند ازکبودی های شدید و خون ریزی از دماغ و دهان. تب کریمه در جا های مختلفی شناسایی شده از جمله در آفریقا، آسیا، اروپای شرقی و جنوبی و هند. در خور ذکر است تیر ماه سال جاری، پنج نفر در استان های اردبیل و سیستان و بلوچستان به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه هر پنج نفر، جان شان را از دست دادند .

ضعف و تب تا مرگ!

نام: ابولا

زمان و محل آغاز شیوع: 1976، آفریقای مرکزی

نحوه انتقال اولیه: از جانوران وحشی به انسان

احتمال مرگ بعد از ابتلا: بین 50 تا 90 درصد

اولین نمونه مبتلا به ابولا یا تب خون ریزی ابولا در سال 1976 مشاهده شد. این بیماری اولین بار در روستا های دور آفریقای مرکزی در نزدیکی جنگل های بارانی استوا، شیوع پیدا کرد، اما گزارش های سازمان دنیای بهداشت نشان می دهد که این بیماری در دوران اخیر در مناطق شهری نیز شیوع یافته است. این بیماری خطرناک ناشی از ویروسی است که ابتدا از جانوران وحشی به انسان انتقال پیدا نموده و بعد از انسان به انسان. به طور متوسط 50 درصد مبتلایان به این بیماری می میرند، اما در برخی مناطق تا 90 درصد هم اعلام شده است. ابولا هیچ واکسنی ندارد، اما همچنان برخی روش های درمانی بالینی در حال آزمایش و ارزیابی هستند تا شاید راه حلی برای مقابله با این بیماری پیدا گردد. نشانه های این بیماری از تب و استفراغ تا خون ریزی و ضعف، متفاوت است .

نفسی که به سختی بالا می آید

نام: سارس و مرس

زمان و محل آغاز شیوع: 2003، آسیا

نحوه انتقال اولیه: از شتر ها به انسان

احتمال مرگ بعد از ابتلا: 36 درصد

سندروم نارسایی تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندروم حاد و شدید تنفسی (سارس)، نشئت گرفته از نوعی ویروس هستند که معمولاً باعث بیماری های تنفسی فوقانی می شوند و اصلی ترین علامت ابتلا به آن هم، سخت شدن تنفس است. با این که به نظر می رسد انتقال ویروس برای اولین بار به وسیله شتر های آلوده رخ داده، اما به تازگی، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که هر دو بیماری به راحتی با عطسه و سرفه انسان به انسان دیگر منتقل می شوند. بیماری سارس اولین بار در سال 2003 در آسیا گزارش شد، اما شیوع دنیای آن به سرعت تحت کنترل درآمد و از سال 2004 به بعد گزارشی از ابتلا به این بیماری منتشر نشده است، اما بیماری مرس اولین بار در سال 2012 دیده شد و از آن تاریخ به بعد در دیگر کشور ها نیز مشاهده شده است. 36 درصد بیمارانی که مبتلا به مرس شده اند، از این بیماری درگذشته اند. تا به امروز هیچ واکسن یا درمانی برای این بیماری پیدا نشده است .

مرگ بعد از سردرگمی ذهنی

نام: نیپاه

زمان و محل آغاز شیوع: 1998، مالزی

نحوه انتقال اولیه: از خوک به انسان

احتمال مرگ بعد از ابتلا: 75 درصد

سازمان بهداشت دنیای این بیماری مشترک میان انسان و دام را جزو خطرناک ترین بیماری های در حال ظهور اعلام نموده است. احتمال شیوع شدید این بیماری بالا و نرخ مرگ ومیر ناشی از آن بعد از ابتلا برابر با 75 درصد است. اولین بار در سال 1998 آلودگی به ویروس نیپاه در پرورش دهندگان خوک در مالزی گزارش شد. در واکنش به این اتفاق، بیش از یک میلیون خوک معدوم شد. در شیوع بعدی که در هند و بنگلادش رخ داد، میزبان این ویروس معین نشد. در سال 2018 ، این ویروس دوباره در هند شایع شد و حداقل 16 نفر را کشت. نشانه های این بیماری شامل مسائل تنفسی و سردرگمی ذهنی است .

درد مفاصل و راش پوستی

نام: زیکا

زمان و محل آغاز شیوع: 1947، اوگاندا

نحوه انتقال اولیه: از پشه به انسان

احتمال مرگ بعد از ابتلا: 20 درصد

زیکا که زمانی ویروس گمنامی بود، به تازگی قربانیان زیادی در کشور های مختلف گرفته است به خصوص در قاره آمریکا. نام آن از جنگل زیکا در اوگاندا گرفته شده، جایی که ویروس برای اولین بار در سال 1947 یک نفر را به کام مرگ کشاند. سازمان دنیای بهداشت در سال 2018 ، مقابله با زیکا را جزو فوریت ها برای سلامت دنیای خاطرنشان کرد. عامل انتقال زیکا پشه های آئدس هستند که آن را به نام پشه ببر آسیایی نیز می شناسند. یک نفر از هر پنج انسانی که آلوده به ویروس زیکا باشند، قطعا فوت خواهد نمود. طبق گفته مرکز پیشگیری از بیماری ها، این ویروس با میکروسفالی مرتبط است، میکروسفالی نقصی مادرزادی است که معینه اش رشدنیافتن کامل مغز است. شایع ترین علایم زیکا عبارتنداز: تب، راش پوستی (دانه های سرخ روی پوست)، سردرد، درد مفاصل و قرمزی چشم .

مرگ بعد از 10 روز به خاطر مسائل گوارشی

نام: تب ماربورگ

زمان و محل آغاز شیوع: 1960، آفریقا

نحوه انتقال اولیه: از خفاش ها به انسان

احتمال مرگ بعد از ابتلا: 88 درصد

در دهه 60 میلادی دوبار به صورت مرموزی شیوع گسترده این بیماری رخ داد. رد این بیماری تا کارکنان آزمایشگاهی که با میمون های آفریقایی وارد شده از اوگاندا در ارتباط بودند، زده شد. این بیماری ناشی از فیلوویروسی از خانواده ابولا بود. نام این ویروس را ماربورگ گذاشتند، چون اولین بار در این شهر آلمان، آن را تشخیص دادند. عقیده بر این است که میزبان طبیعی این ویروس خفاش های میوه خور هستند. ویروس اول از خفاش ها به انسان منتقل شد و بعد از انسان به انسان انتقال پیدا کرد. نشانه های این بیماری، از جمله تب بالا، سردرد شدید و درد عضلات، بی مقدمه ظاهر می گردد و به سرعت پیشرفت می نماید و به مسائل گوارشی، رخوت شدید و خون ریزی می انجامد. در موارد مرگبار که 88 درصد از نمونه ها این گونه هستند، مرگ در کمتر از 10 روز بعد از ظاهرشدن نشانه ها به سراغ فرد می آید. این ویروس هیچ واکسن و درمانی ندارد. تا به امروز سازمان دنیای بهداشت از شیوع این بیماری در آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی و اوگاندا گزارش داده است .

منبع: خراسان

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 120

به "مرگبار و کشنده مثل کرونا و ابول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبار و کشنده مثل کرونا و ابول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید