راهکارهایی برای نجات خرده فروشان از تهدید فروشگاه های بزرگ

به گزارش بیست آمار، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای اظهار کرد که بیشتر فروشگاه های زنجیره ای تسهیلاتی را برای کمک به نوین سازی صنعت خرده فروشی تحت عنوان گسترش کنندگی یا فرانچایزینگ به فعالان این صنعت در مقیاس های کوچک تر و حتی علاقه مندان اعطا می کنند.

راهکارهایی برای نجات خرده فروشان از تهدید فروشگاه های بزرگ

به گزارش خبرنگاران، برخی دست اندرکاران بخش صنفی کشور معتقدند که در تغییر فرهنگ مردم به سمت خرید از فروشگاه های مدرنیته، اصناف سنتی نادیده گرفته شده اند، شرایط رقابت یکسان برای همه ایجاد نشده و با ایجاد فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در شهرهای کوچک زمینه تعطیلی و ورشکستی صنوف فراهم شده است.

اما در این رابطه محمدعلی خراسانی فردوانی، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ایدر گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه طیف عمده محصولات قابل عرضه در فروشگاه های زنجیره ای و سوپرمارکت ها هم پوشانی دارد و چون فروشگاه های زنجیره ای از سیاست های ترفیع فروش استفاده می کنند، رقابت برای سوپرمارکت ها سخت می شود، شرح داد: در این راستا سوپرمارکت ها می توانند برای بقای خود به سمت طیف محصولات انحصاری بروند.

همچنین به گفته وی بیشتر فروشگاه های زنجیره ای تسهیلاتی را برای کمک به نوین سازی صنعت خرده فروشی تحت عنوان گسترش کنندگی یا فرانچایزینگ به فعالان این صنعت در مقیاس های کوچک تر و حتی علاقه مندان اعطا می کنند. این بخش به این صورت است که محل یا مکان و فضای ارائه کالا به علاوه تجهیزات را خود صنوف ایجاد می کنند و تهیه کالا، نرم افزار، آموزش و راه اندازی برعهده فروشگاه های زنجیره ای است. البته دراین راستا تسهیلات بدون بهره نیز به داوطلبان تعلق می گیرد که هزینه تامین تجهیزات و نیازها برای راه اندازی فروشگاه را پوشش می دهد.

سهم زنجیره خرده فروشی های مدرن در ایران حدود 18 درصد است

خراسانی قردوانی در ادامه با بیان اینکه سهم زنجیره خرده فروشی های مدرن در ایران چیزی حدود 16 درصد و نهایتا 18 درصد اعلام می شود، شرح داد: این عدد در کشورهای تازه توسعه یافته و نیمه توسعه یافته حدود 54 درصد است و در کشورهای توسعه یافته 82 درصد است؛ بنابراین فاصله ما با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است و فضای زیادی وجود دارد که این بخش گسترش یابد.

به گفته وی در حال حاضر در کشور بیش از 5000 شعبه فروشگاه زنجیره ای فعال وجود دارد که تمامی این شعب نقش فعال و موثری در توزیع انواع محلول های ضدعفونی، ماسک، دستکش، مواد شوینده و کالاهای اساسی سبد خرید روزانه جامعه از برنج و روغن گرفته تا انواع گوشت و لبنیات داشته اند. با وجود اینکه هنوز سهم بازار فروشگاه های زنجیره ای در ایران در مقایسه با سایر کشورهای پیشرو با حالت مطلوب فاصله زیادی دارد، اما کارایی این نظام در توزیع هدفمند کالا چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان ثابت شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه در ترکیه فروشگاه های bim بیش از 9000 شعبه فعال دارد و بنا بر آمار رسمی این کشور، حدود 54 درصد از کل تراکنشهای خرده فروشی در بستر فروشگاه های زنجیره ای صورت می گیرد، گفت: به طور کلی شرایط فروشگاه های زنجیره ای در ترکیه از نظر سهم بازار خرده فروشی، سیاست های تشویقی حاکمیتی، هزینه های احداث و فعالیت، قوانین مربوط به اتحادیه های کارگری، کیفیت ارائه خدمات و سیاستهای قیمت گذاری و ترفیع فروش متفاوت از ایران است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 765

به "راهکارهایی برای نجات خرده فروشان از تهدید فروشگاه های بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای نجات خرده فروشان از تهدید فروشگاه های بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید