دولت تازه کانادا به دنبال دیپلماسی آشتی جویانه با ایران

به گزارش بیست آمار، بازسازی تصویر ذهنی و اعتبار کانادا در خارج از کشور، نخستین هدف نخست وزیر جدید کاناداست؛ هدفی که رهبر حزب لیبرال کانادا در شب پیروزی در انتخابات با هموطنان خود در میان گذاشت.

دولت تازه کانادا به دنبال دیپلماسی آشتی جویانه با ایران

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران به نقل از تارنمای شبکه یورونیوز، جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال که اکنون پس از 10 سال حکمرانی محافظه کاران به نخست وزیری کانادا رسیده است، گفت: بسیاری از شما از اینکه کانادا چهره سازنده و مهربان خود را در 10 سال گذشته در دنیا از دست داده است، نگران بودید. اکنون من پیغام ساده ای برای شما دارم. به نمایندگی از 35 میلیون کانادایی می گویم: ما برگشته ایم تا آن تصویر را تغییر دهیم.

ترودو در گام نخست، قادر خواهد بود در خارج از کشور سبک و سیاق سیاست های خود را به نمایش بگذارد و همپیمانان خود را از تغییر دیپلماسی کانادا مطمئن سازد.

به نوشته یورونیوز، او پانزدهم نوامبر (بیست وچهارم آبان ماه) در نخستین سفر خارجی خود در نشست سران گروه 20 در ترکیه حاضر می گردد و سپس در نشست سازمان همکاری های مالی آسیا- اقیانوسیه (اپک) در فیلیپین حضور پیدا می نماید.

پس از آن برای حضور در نشست کشورهای مشترک المنافع به مالت می رود و دست آخر در نشست دگرگونی های آب و هوایی در پاریس تغییر سیاست های کانادا و بازسازی تصویر این کشور را به نمایش می گذارد.

کانادا در سال 2011 میلادی از پیمان زیست محیطی کیوتو خارج شد و توجه به عوامل محیط زیستی را قربانی بهره برداری از ماسه های نفتی آلبرتا کرد. اکنون او باید با نخست وزیران 10 استان کانادا که توانایی های گسترده ای در این حوزه دارند، روبه رو گردد.

ترودو وعده داده است هفته های آینده با نخست وزیران این استان ها برای تثبیت یک موقعیت قدرتمند برای کانادا تعامل کند. او در این باره گفت: مردم آگاهند دورانی که کانادا اشتیاق کمی برای بازیگر بودن در زمینه دگرگونی های آب و هوایی داشت، پشت سر گذاشته شده است.

رئیس تازه دولت پس از بازگشت از سفرهای خارجی، باید به سرعت به وعده های انتخاباتی خود عمل کند؛ بویژه سیاست کاهش فشار مالیاتی برای طبقات متوسط. کاهش مالیات کسانی که درآمدی بین 31 هزار و 249 دلار تا 81 هزار و 837 دلار دارند و افزایش مالیات افرادی با درآمد بیش از 183 هزار و 81 دلار، از وعده های انتخاباتی اوست.

نخست وزیر جدید همچنین باید به سرعت به اصلاح قانون ضدتروریسم دست بزند که بهار گذشته در پی حملات تروریستی تکفیری های افراطی در سال 2014 میلادی به دست محافظه کاران تصویب شد. این قانون به سرویس های اطلاعاتی اجازه می دهد به حوزه های خصوصی زندگی شهروندان وارد شوند.

ترودو همچنین وعده پذیرش 25 هزار پناهجوی سوری را تا پیش از سی ویکم دسامبر (دهم دی ماه) داده است که فرصت کوتاهی برای فراهم کردن تدارکات و عوامل امنیتی مرتبط دارد.

سیاست جدید در برابر ایران؟

به نوشته یورونیوز، به نظر می رسد دولت تازه کانادا در مقایسه دولت پیشین رویه متفاوتی را در برابر تهران در پیش خواهد گرفت. ترودو نزدیک به یک هفته پیش از انتخابات سراسری و در پاسخ به گروهی از فعالان صلح طلب ایرانی مقیم این کشور از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حمایت کرد. با این همه مدعی شد که نظام حاکم بر ایران را نماینده واقعی مردم این کشور نمی داند.

به گزارش این تارنما، وی بر اولویت و فزونی یک راهکار سیاسی درباره ایران با نظارت دقیق شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید می نماید و صرف احتمال عادی سازی روابط میان دو کشور، در تعارض کامل با سیاست خارجی استیون هارپر نخست وزیر پیشین کاناداست که در پی حمله به سفارت انگلیس در تهران در سال 2011 میلادی، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 243

به "دولت تازه کانادا به دنبال دیپلماسی آشتی جویانه با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت تازه کانادا به دنبال دیپلماسی آشتی جویانه با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید