خبرنگاران چین به هشدار آمریکا برای بستن کنسولگریش اعتراض کرد

به گزارش بیست آمار، تهران - خبرنگاران - پایگاه اینترنتی سی جی تی ان چین روز چهارشنبه گزارش داد که دولت این کشور در پی دستور دولت آمریکا برای بستن کنسولگری آن کشور در هیوستن تگزاس، این اقدام را محکوم و اظهار داشت که مقابله به مثل می نماید.

خبرنگاران چین به هشدار آمریکا برای بستن کنسولگریش اعتراض کرد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، وزارت خارجه چین گفت از آنجایی که واشنگتن از پکن خواست تا طی 72 ساعت کنسولگری خود در هیوستون تگزاس را ببندد، دولت چین به این اقدام ناگهانی دولت ترامپ شدیدا اعتراض و گفت که مقابله به مثل می نماید.

پکن این اقدام را با تایید این خبر گفت که واشنگتن به طور ناگهانی به این کشور اطلاع داده است که طی 72 ساعت باید دفتر کنسولی خود در هیوستون را ببندد، بنابراین ضمن محکوم کردن این اقدام، حق قانونی خود می داند که دست به اقدام متقابل بزند.

وزارت خارجه چین این اقدام آمریکا را تحریک سیاسی مطرح نمود و اضافه نمود: این اقدام یک جانبه، به طور جدی قوانین بین المللی، هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل و توافقنامه دوجانبه کنسولی بین چین و آمریکا را نقض می نماید. چین چنین حرکت ظالمانه و غیرقابل توجیهی را که موجب خرابکاری روابط چین و آمریکا می گردد محکوم می نماید ما از ایالات متحده می خواهیم که بلافاصله تصمیم نادرست خود را پس بگیرد در غیر این صورت چین واکنش های مآغاز و لازم را انجام خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: مدتی است که دولت آمریکا آغاز به مقابله با اقدامات سختگیرانه و حملات غیرمجاز علیه سیستم اجتماعی چین، مقصر دانستن چین و آزار و اذیت پرسنل دیپلماتیک و کنسولگری چینی در آمریکا، ارعاب و بازپرسی از دانشجویان چینی و مصادره وسایل شخصی و حتی بازداشت بدون دلیل آنها نموده است بسته شدن یک جانبه سرکنسولگری چین در هیوستون در یک بازه زمانی کوتاه، تشدید بی سابقه اقدامات اخیر این کشور علیه چین است.

وزارت خارجه چین با یاداوری اینکه پکن به اصل عدم دخالت متعهد است تاکید نمود نفوذ و دخالت در کشورهای دیگر، هرگز در ژن و یا سنت سیاست خارجی چین نیست ماموریت های دیپلماتیک چین در ایالات متحده به پیشرفت تفاهم و دوستی دو ملت همت گمارده اند.

چین تاکید نموده است: براساس کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک و کنسولی، چین ماموریت ها و حضور کارمندان دیپلماتیک ایالات متحده در پکن را سهولت نموده است با این حال، ایالات متحده به ترتیب در اکتبر گذشته و ژوئن سال جاری دو بار، برای کارمندان دیپلماتیک چین در آمریکا محدودیت هایی اعمال نموده است چندین بار وسایل و چمدان های دیپلمات های چینی را باز کرد و حتی انها را به بهانه آنالیز های رسمی مصادره نموده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: از آنجایی که ایالات متحده به طرز وحشتناکی در حال دامن زدن به تنش میان دو کشور و بدبین کردن چین در نگاه مردم آمریکا است سفارتخانه ما در ایالات متحده بتازگی حتی با تهدیدات مربوط به بمبگذاری و مرگ دیپلمات ها روبرو بوده است.

این بیانیه می افزاید: در همین حال پرسنل سفارت آمریکا در چین مدت هاست که درگیر فعالیت های نفوذی و مداخله ای هستند سفارت این کشور دائماً در وب سایت خود مقالاتی را منتشر می نماید که مردم چین را بدنام و لکه دار کند اگر این دو را با هم مقایسه کنیم کاملاً آشکار است که کدام کشور یک درگیر مداخله، نفوذ و رویارویی شده است.

در خاتمه این بیانیه آمده است ما از ایالات متحده می خواهیم که فوراً این تصمیم نادرست را لغو کند در صورت اصرار بر پیمودن این جهت اشتباه، چین با اقدامات متقابل واکنش نشان خواهد داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 549

به "خبرنگاران چین به هشدار آمریکا برای بستن کنسولگریش اعتراض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چین به هشدار آمریکا برای بستن کنسولگریش اعتراض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید