خبرنگاران طرح های آبرسانی آذربایجان شرقی در انتظار تامین اعتبار

به گزارش بیست آمار، تبریز - خبرنگاران - کاهش بارندگی ها در یکسال اخیر در آذربایجان شرقی و بروز مشکل کمبود آب به ویژه آب آشامیدنی، ضرورت اتمام طرح های آبرسانی در این استان را دوچندان نموده و این طرح ها در انتظار تامین اعتبار 45 میلیارد تومانی مصوب هیات دولت هستند.

خبرنگاران طرح های آبرسانی آذربایجان شرقی در انتظار تامین اعتبار

به گزارش خبرنگاران، براساس اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری میزان بارندگی در استان 27 درصد کمتر شده و براساس شاخص های استاندارد بارش و تبخیر، در آنالیز یکساله حدود 40 درصد مساحت استان در خشکسالی واقع شده است که با توجه به کاهش میزان بارندگی برنامه ریزی برای مدیریت منابع آبی لازم است.

در این راستا برای مدیریت تنش آبی آذربایجان شرقی طرح های مختلفی از سوی شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان در دست اجراست و دولت برای سرعت بخشیدن به این طرح ها، سال گذشته مبلغ 45 میلیارد تومان به صورت تملک دارایی سرمایه ای، تعریف کرد که متاسفانه تا به امروز پرداخت نشده و این طرح ها معطل تخصیص این اعتبار هستند.

این اعتبار برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، حفر 30 حلقه چاه و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره 5 آبرسانی زرینه رود در نظر گرفته شده است.

با وجود پیگیری های صورت گرفته، این مبلغ تا کنون در اختیار سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی جهت تخصیص در طرح های مذکور قرار نگرفته است و به گفته کارشناسان امر در صورت عدم تامین اعتبار تابستان سال جاری با تنش آبی در آذربایجان شرقی و تبریز روبرو خواهیم بود.

تبریز در سال های اخیر با مسائل عمده در زمینه آب روبرو و شاهد قطعی های مکرر آب شرب در فصل تابستان بوده که احتیاج به تامین آب از منابع مختلف با افزایش ظرفیت های موجود و تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام با اعتبار پیش بینی شده برای کوتاه مدت گره گشای مسائل آب شرب شهر تبریز خواهد بود.

علیرضا ایمانلو، مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی

اتمام طرح های آبرسانی آبفا در انتظار تامین اعتبار

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگاران گفت: نزدیک به یک هزار و 450 روستا و 64 شهر با جمعیت حدود 4 میلیون نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان است.

علیرضا ایمانلو اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری در 10 شهرستان با مشکل روبرو خواهیم شد و در شهرهایی که امکان حفر چاه و یا اجاره چاه های کشاورزی و مهندسی وجود دارد به دنبال به حداقل رساندن تنش آبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد تامین آب کلانشهر تبریز از سدهای زرینه رود و نهند تامین شد، گفت: میزان آب مخزن سد نهند زیاد است و اگر بتوانیم خط آبرسانی نهند را به اتمام برسانیم خواهیم توانست 300 لیتر در ثانیه آب دریافت کنیم و نقاطی که با مشکل روبرو هستیم را برطرف کنیم.

ایمانلو با اشاره به تصویب اعتبار 45 میلیارد تومانی هیات دولت برای طرح های آبرسانی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: اگر تامین اعتبارات انجام نگیرد این پروژه ها تکمیل نخواهند شد و تنش آبی استان را نخواهیم توانست مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: گره گشای مشکل آب شرب تبریز، خط آبرسانی نهند است که اگر این اعتبار تامین گردد خواهیم توانست این طرح را به اتمام برسانیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به حفر 30 حلقه چاه، افزود: از این تعداد 20 حلقه چاه در محدوده کلانشهر تبریز و10حلقه چاه در راستا شهرهای حاشیه خط آبرسانی زرینه رود حفر شده ولی برای تجهیز این چاه ها باید اعتبار مصوب تامین گردد تا بتوانیم به اتمام برساینم.

وی با اشاره به اینکه بطور معمول از ابتدای خرداد ماه میزان فراوری نسبت به میزان مصرف کمتر می گردد و حجم مخازن کاهش می یابد، اظهار داشت: اگر کوچکترین خللی در تامین آب ایجاد گردد سیستم با مشکل روبرو خواهد شد.

ایمانلو افزود: در صورت عدم تامین آب پایدار و کاهش سطح مخازن و آغاز پیک مصرف، تامین آب بعد از کاهش سطح مخازن به دلیل مصرف بالای مشترکین امکان پذیر نخواهد بودو باعث افت فشار و قطعی موضعی در شبکه خوهد شد.

وی با بیان اینکه اختلاف ارتفاع شهر تبریز بین پایین ترین نقطه و بالاترین نقطه 400 متر است، گفت: چرخاندن آب اگر بیش از 10 درصد باشد سیستم آّرسانی بهم خواهد خورد.

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: نیم ساعت قطعی برق در تبریز موجب عقب افتادگی 8 ساعته در سیستم آب و فاضلاب می گردد زیرا 100 حلقه چاه در این کلانشهر وجود دارد که با قطع برق راه اندازی مجدد و هواگیری این چاه ها زمان بر است.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی

اعتبار 45میلیارد تومانی طرح های آبرسانی آذربایجان شرقی باید پرداخت گردد

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه 45 میلیارد تومان از سوی هیات دولت برای طرح های آبرسانی استان تخصیص یافته، گفت: با وجود پیگیری های بسیار این اعتبار تا کنون پرداخت نشده و با توجه به تنش آبی پیش رو، لازم است این مبلغ هرچه زودتر برای سرعت بخشی به طرح ها تامین گردد.

یوسف غفارزاده در مورد شرایط آبی منابع استان اظهار کرد: این اعتبار برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، پروژه حفر 20 حلقه چاه و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره پنج آبرسانی زرینه رود در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با وجود تمام مسائل و بدهی های انباشته شده اقتصادی، 70 درصد طرح ها را اجرا نموده ایم ولی برای تکمیل آنهالازم است اعتبار مصوب شده پرداخت گردد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان به کاهش 34 درصدی روان آب های استان اشاره نمود و گفت: پوشش برف جز ذخایر اصلی است که به تدریج ذوب و در اختیار مصارف مختلف قرار می گیرد که از لحاظ زخامت و سطح پوششی 60 درصد کاهش یافته است.

غفارزاده گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها و افزایش یک درجه ای دما، نگرانی شدید نسبت به تامین آب شرب شهرها و روستاها و آب کشاورزی و صنعتی وجود دارد.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو در سطح کشور در بیش از 200 شهر تنش آبی اعلام نموده که در آذربایجان شرقی نیز در شهرستان های تبریز، مراغه، میانه، کلیبر و اهر و چندیدن روستا تنش آبی خواهیم داشت.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به مسائل کمبود آب در بخش کشاورزی به دلیل کاهش روان آب های رودخانه ها، افزود: میزان آب در بیشتر سدها نسبت به سال قبل به خصوص سدهایی که دارای آب شرب هستند کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مخزن سد علویان 18 درصد نسبت به سال قبل و سد ستارخان نیز منفی 2 درصد می باشد ولی خوشبختانه مخزن سد نهند 52 درصد مثبت می باشد.

غفارزاده گفت: در سال گذشته در این بازه زمانی احتیاج به آبیاری نداشتیم و بارش های بارانی نوبت های آبیاری را 2 نوبت عقب انداخت و در انتها اردیبهشت ماه سدها را برای آبیاری باز کردیم اما سال جاری از 10 روز گذشته کشاورزان خواهان آب هستند.

وی اظهار کرد: بنابراین استفاده از آب سدها را نسبت به گذشته به اجبار زودتر آغاز نموده ایم و این موضوع نگرانی ما را نسبت به کمبود آب مضاعف نموده است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه آب شبکه زرینه رود که از سد بوکان در استان آذربایجان غربی به این استان راهنمایی می گردد، گفت: این شبکه حدود 70 درصد آب شرب تبریز را تامین می نماید که ورودی این سد نیز نسبت به سال قبل 40 درصد کاهش یافته است اما چون آب از سال قبل در سد باقی مانده بود مخزن این سد 116 میلیون نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: بعد از شهریور ماه سال گذشته که با تنش آبی روبرو شدیم و قطعی آب داشتیم بلافاصله با همکاری شرکت آب و فاضلاب و مدیریت بحران استان اقدامات خوبی در بحث آب شرب کلانشهر تبریز انجام شد تا در پیک 1400 با مشکل روبرو نشویم.

غفارزاده افزود: در این راستا حدود 110 کیلومتر لوله های بتنی خط زرینه رود تعویض شد و لوله های فولادی جایگزین شد و ترکیدگی لوله ها در راستا زرینه رود به صفر رسید که بیش از 3 هزار میلیارد تومان در چند سال گذشته برای این امر هزینه شده است.

وی گفت: تقویت ایستگاه پمپاژ شماره پنج آبرسانی زرینه رود در حدود 80 درصدانجام گرفته و جداسازی آب شرب از صنعت اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر بتوانیم با همکاری تمام دستگاه های ذیربط به خصوص آب و فاضلاب حدود 300 لیتر در ثانیه جداسازی آب شرب از صنعت انجام داده و به ایستگاه پمپاژ شماره پنج برسانیم با تجهیز و نهایی شدن این ایستگاه به آب شرب کلانشهر تبریز اضافه خواهد شد.

وی افزود: در خط انتقال آبرسانی سد نهند نیز هفت کیلومتر باید جابجا و راستا تغییر می کرد و لوله های پوسیده نیز نوسازی می شد که در این راستا کارهای اساسی صورت گرفته است.

غفارزاده گفت: مجوز ایجاد 40 حلقه چاه جدید برای شهرهای تبریز، اسکو و ایلخچی و 10 حلقه چاه جدید برای شهرهای راستا شبکه زرینه رود صادر شده تا بتوانیم آب را آزاد نموده و به خط برسانیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در بیشتر شهرهای استان با مشکل آب در تمامی بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی روبرو هستیم باید شورای حفاظت آب شهرستان ها فعال گردد تا آب موجود مدیریت گردد تا بتوانیم بحران را رد کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر روری چاه ها بسیار مهم است تا مدیریت برداشت آب انجام گردد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام یافته است.

جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی

تابستان سال جاری در صورت عدم تامین اعتبار با چالش کمبود آب روبرو هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری گفت: در صورت عدم تامین اعتبار پروژه های آبرسانی استان تابستان سال جاری به احتمال زیاد با چالش کمبود آب روبرو هستیم.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه سال گذشته 45 میلیارد تومان از سوی هیات دولت برای پروژه های آبرسانی استان تخصیص یافت، ادامه داد: این اعتبار برای اجرای خط انتقال آبرسانی از نهند به تبریز، پروژه حفر 20 حلقه چاه و نیز افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ شماره 5 آبرسانی زرینه رود در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه با وجود پیگیری های صورت گرفته، این مبلغ تا کنون در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان جهت تخصیص در پروژه های مذکور قرار نگرفته است.

رحمتی افزود: باید به صورت جدی پیگیر این موضوع بود و در شورای عالی امنیت ملی کشور نیز بیان کرد که از یکسال پیش از وقوع بحران پیگیر هستیم ولی به نتیجه نرسیده ایم و اعتبارات استان نیز کفاف اجرای طرح های برطرف تنش آبی را نمی نماید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در عین حال از تمام شهروندان در خواست کرد نسبت به مدیریت مصرف آب و برق مدیریت ارشد استان را همراهی نمایند و شرکت های آب و فاضلاب، آب منطقه ای، توزیع برق استان و برق آذربایجان نسبت به مطلع سازی و اعلام هشدارها در مورد بحران و کمبود پیش رو از اکنون اقدام نمایند.

وی تاکید نمود: لازم است دستگاه های ذیربط پیش بینی های لازم برای مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف جهت عبور از این بحران را داشته باشند.

محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی

مدیریت بحران آذربایجان شرقی پیگیر تامین اعتبار طرح های آبرسانی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگاران گفت: سال جاری 27 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش داشته ایم که بر همین اساس 18 درصد آب سد ها و 40 درصد روان آب ها کاهش یافته است.

محمد باقر هنربر با اشاره به اینکه در تامین آب سال جاری با مشکل روبرو خواهیم شد، افزود: احتیاجمند همراهی و همکاری مردم در مدیریت مصرف آب و برق در تمامی بخش ها اعم از خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی هستیم.

وی اظهار کرد: اقدامات و تمهیدات پیش بینی شده خوبی توسط شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان برای تامین آب شرب شهرستان ها صورت گرفته است.

هنربر افزود: در 15 بهمن سال گذشته با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور مسائل آنالیز شد و برای طرح های آبرسانی استان در کوتاه مدت مبلغ 65 میلیارد تومان اعتبار درخواست شد تا بتوانیم تنش آبی 1400 را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: در 19 اسفند ماه سال گذشته مبلغ 45 میلیارد تومان در هیات دولت برای این طرح ها تصویب شد که متاسفانه تا به امروز این میزان تامین اعتبار نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجلن شرقی افزود: در صورت تامین اعتبار طرح های آبرسانی استان به اتمام خواهند رسید و خواهیم توانست در پیک تابستان سال جاری تنش آبی استان را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگاران، تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری در تبریز یک میلیون و 608 هزار و 518 نفر و تعداد انشعابات آب شهری 722 هزار و 514 فقره و تعداد چاه های آب 92 فقره است.

احتیاج آبی این شهر حدود 200 میلیون متر مکعب و ظرفیت فراوری 152 میلیون متر مکعب است که 55 درصد آن به وسیله خط زرینه رود، 13 درصد از سد نهند، 31 درصد از چاه ها و مابقی نیز از قنوات تامین می گردد.

در بهمن ماه سال گذشته روزانه 850 هزار مترمکعب آب شرب در استان مصرف شد که این میزان در اسفند همان سال به روزانه یک میلیون و 100 هزار مترمکعب رسید.

میزان فراوری سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان حدود 330 میلیون مترمکعب است که 75 درصد تامین آب شرب استان به وسیله آب منطقه ای و 25 درصد نیز به وسیله چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1041

به "خبرنگاران طرح های آبرسانی آذربایجان شرقی در انتظار تامین اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح های آبرسانی آذربایجان شرقی در انتظار تامین اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید