خبرنگاران روسیه: غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ان پی تیرا نقض نمی کند

به گزارش بیست آمار، مسکو - خبرنگاران - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید نمود که تمام فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می گیرد و غنی سازی 20 درصدی اورانیوم توسط ایران پیمان ان.پی.تی را نقض نمی کند.

خبرنگاران روسیه: غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ان پی تیرا نقض نمی کند

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، زاخارووا روز سه شنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، گفت: ما با دقت شرایط در رابطه با اقدامات طرف ایرانی در سایت هسته ای فردو برای ازسرگیری غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد را پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه همه اطلاعات تایید شده در این زمینه به وسیله آژانس بین المللی انرژی اتمی بدست می آید، گفت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اقدامات تهران که ازپیش آژانس را در خصوص برنامه های مربوطه آگاه نموده و با شفافیت عمل می نماید و همه تشریفات پیش بینی شده در موافقت نامه پادمان های آژانس را اجرا می نماید، نظارت می نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این مساله هیچ ارتباطی با رعایت تعهدات ایران در برجام و پیمان عدم انتشار سلاح هسته ای (ان.پی.تی) ندارد. از این نظر هیچ ایرادی به طرف ایرانی وجود ندارد.

زاخارووا گفت: همه مواد غنی شده تا سطح 20 درصد تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی واقع شده است. آژانس هیچ شواهدی از تبدیل آن برای بکارگیری برای اهداف اعلام نشده که متناقض پیمان ان.پی باشد، ثبت و گزارش ننموده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در سالهای اخیر جامعه جهانی بطور کامل به این واقعیت پی برد که دلیل اولیه این گونه موارد انحراف از توافق ها، نقض مکرر و منظم تعهدات بین المللی ازسوی آمریکا است که به رغم ماده 25 منشور سازمان ملل قطعنامه 2231 را اجرا نمی نماید و بطور هدفمندانه موانع برای اجرای آن ازسوی سایر کشورها ایجاد می نماید.

وی ادامه داد: بار دیگر یادآوری می کنیم که طرح پیش بینی شده در برجام برای تغییر کاربری سایت هسته ای فردو برای فراوری ایزوتوپ های ثابت (پزشکی) از مدتها پیش در زیر تحریم های آمریکا واقع شده است که اقدامی کاملا غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود توضیح داد:اظهارات مکرر سران ایران که به آمادگی برای بازگشت به اجرای کامل مفاد برجام باتوجه به موازنه دقیق منافع که توافق های در چارچوب برجام در سال 2015 بر آن راسخ شده بود را تحسین می کنیم.

وی اضافه نمود: اما واقعیت به این گونه است که در زمان حاضر احتیاج به کوشش های بیشتر و صرف هزینه های اضافی برای تبدیل سایت فردو به شرایط مطابق با برجام وجود دارد. این امر اهمیت اصولی برای ادامه فعالیت ها برای تغییر کاربری این سایت دارد که بخش جدایی ناپذیر معامله هسته ای است.

زاخارووا گفت: در جریان نشست وزیران برجام در روز 21 ماه دسامبر، طرف روسی توضیح داد که نسخه برای عادی سازی شرایط پیرامون برجام در این توافق نهفته است. این شامل اجرای توافق های در برجام توسط همه کشورهایی می گردد که آن را تنظیم و امضا کردند.

وی یادآوری کرد: در بیانیه مشترک نشست وزیران برجام مراحل برای حرکت رو به جلو ترسیم شده بود. همه کشورهای شرکت نماینده در برجام، ازجمله جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت اقدامات فشرده در خصوص چالش های موجود فرا روی برجام و درخواست از آمریکا برای انصراف فوری از سیاست های مخرب و اجرای تعهدات خود در قطعنامه 2231 بدون هر گونه پیش شرط تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه توضیح داد: زمانی که این امر تحقق بیابد تهران باید آماده باشد تا بطور متقابل پاسخ دهد. بر این باوریم که همه نیرو و توان خود را باید برای تحقق آن بکار گیریم و اقدامات جمعی خود را برای رفع کردن مسائل و جلوگیری از بروز مسائل جدید متمرکز کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته درباره شروع غنی سازی 20 درصد گفت: ما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی غنی سازی 20 درصدی را از سر گرفتیم.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما بر اساس مصوبه مجلس مان، غنی سازی 20 درصدی را از سر گرفتیم و به نحو مقتضی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی شده است.

ظریف اضافه نمود: اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند 36 برجام است و بعد از سال ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 846

به "خبرنگاران روسیه: غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ان پی تیرا نقض نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه: غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ان پی تیرا نقض نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید