خبرنگاران ترکمنستان ورود مواد غذایی از مرز اینچه برون گلستان را ممنوع نمود

به گزارش بیست آمار، گنبدکاووس - خبرنگاران - مدیرکل گمرکات گلستان اعلام نمود که کشور ترکمنستان تردد کامیون های ترانزیت ایرانی و خارجی حامل مواد غذایی را به وسیله مرز اینچه برون این استان، با هدف جلوگیری از گسترش و شیوع ویروس کرونا ممنوع نمود.

خبرنگاران ترکمنستان ورود مواد غذایی از مرز اینچه برون گلستان را ممنوع نمود

سیدابراهیم حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت که کشور همسایه از دیروز (یکشنبه چهارم اسفند) با اعمال این محدودیت، از تردد تمامی کامیون ها و تریلی های ایرانی و ترانزیت خارجی حامل مواد غذایی به کشورش جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ممنوعیت تردد اعلام شده فعلا شامل محموله های مواد غذایی می گردد، افزود: کشور ترکمنستان زمان مشخصی را برای اعمال این محدودیت ها اعلام نکرده ضمن اینکه دیگر اقلام صادراتی مانند سیمان، اسباب بازی، اجاق گاز، پلی اتیلن و آهن و میلگرد به این کشور انجام می گردد.

حسینی افزود: این کشور همسایه حتی برای کامیون های ترانزیت متعلق به اتباع خود نیز این محدودیت را در نظر گرفته و آنها را پس از ورود، قرنطینه می نماید.

وی توضیح داد: تا قبل از این محدودیت، به طور متوسط روزانه 70 تا 80 دستگاه کامیون و تریلی ترانزیت از مرز اینچه برون گنبدکاووس بین دو کشور تردد می کردند که از این تعداد 10 تا 15 دستگاه آن ایرانی و بقیه ترانزیت بودند.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین از ممنوعیت تردد مسافران ترکمنستانی به خاک ایران از مرز اینچه برون نیز اطلاع داد و گفت که این ممنوعیت از یک ماه پیش و توسط کشور همسایه اعمال شده است.

وی اظهار داشت: تا پیش از اعمال ممنوعیت تردد مسافر از مرز اینچه برون از سوی ترکمنستان، تردد اتباع ایرانی از این مرز بسیار کم و در حد یک یا دو نفر در روز بود.

به گفته حسینی، از ابتدای سال جاری تا الان 338 هزار تن انواع کالا به ارزش 127 میلیون دلار از مرز اینچه برون گلستان صادرات و 45 هزار تن انواع کالا به ارزشی 59 میلیون دلار واردات اجرا شده است.

به گزارش ابرنا، اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس واقع شده و از شهر گنبدکاووس به عنوان مرکز این شهرستان، حدود 80 کیلومتر فاصله دارد.

اینچه برون مرکز گمرکات این استان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 215

به "خبرنگاران ترکمنستان ورود مواد غذایی از مرز اینچه برون گلستان را ممنوع نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترکمنستان ورود مواد غذایی از مرز اینچه برون گلستان را ممنوع نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید