تملک منزل اولین عکاس خراسان در قاینات

به گزارش بیست آمار، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قاینات از تملک خانه اولین عکاس خراسان به همت بنیاد فرهنگی سپهر در قاین اطلاع داد.

تملک منزل اولین عکاس خراسان در قاینات

جهت دریافت خدمات خرید اینترنتی درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، حمید عباس زاده امروز شنبه 10 خردادماه گفت: بنیاد توسعه فرهنگی سپهر یکی از مؤسسات فعال در زمینهٔ توانمندسازی، توسعه کسب وکار، ایجاد اشتغال، توسعه گردشگری روستایی، احیای صنایع دستی و همکاری با صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی است. این بنیاد با تملک منزل صمدی نسبت به ایجاد اولین موزه خصوصی قاینات با عنوان موزه عکس به یادبود مرحوم صمدی، اولین عکاس خراسان عظیم، با همکاری و نظارت اداره کل استان اقدام خواهد نمود.

او اضافه نمود: منزل مرحوم صمدی در یکی از گذرهای بافت تاریخی شهر قاین، از نمونه های وفادار به معماری اصیل ایرانی با ویژگی هایی نظیر درون گرایی، حیاط مرکزی، استفاده از مصالح بوم آورد محسوب می گردد. بنا شامل سر در ورودی، دالان، حیاط، ایوان ها، مطبخ، اتاق های دورتادور حیاط و انبار است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قاینات مطرح کرد: این مکان به عنوان اولین عکاسخانه منطقه شناخته می گردد. در بخش هایی از ایوان جنوبی و اتاق مجاور ایوان، آثار تاریک خانه، حوضچه های ظهور و چاپ عکس به چشم می خورد. ورودی بنا به صورت نمای آجری است.

او اضافه نمود: حیاط بنا با ابعاد 2/7 متر عرض و 5/8 متر طول، فرم مستطیل دارد. محور اصلی بنا در جهت جنوب شرقی - شمال غربی واقع شده است که از مرکز حیاط می گذرد و دو ایوان بنا در دو طرف حیاط در امتداد محور اصلی واقع شده اند. پوشش ایوان شمال غربی که ایوان اصلی بنا است، همانند ایوان جنوب شرقی به صورت طاق و تویزه بوده و قوس های جناغی (پنج و هفت نسبتاً کُند) را شامل می گردد. اتاق های دو سوی حیاط نیز به صورت گهواره ای و عرقچین پوشش داده شده اند.

عباس زاده گفت: بنای ارزشمند منزل صمدی به شماره 30594 در سال 1390 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 388

به "تملک منزل اولین عکاس خراسان در قاینات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تملک منزل اولین عکاس خراسان در قاینات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید