2 حلوا با قدمتی بیش از یک قرن

به گزارش بیست آمار، طوبی اصانلو ـ کارشناس ثبت میراث ناملموس استان مازندران ـ درباره این شیرینی های محلی گفت: حلوا سیاه یا سیو حلوا با داشتن خاصیت درمانی، انرژی زایی و بعلاوه ترکیب غنی از گروه های مختلف غذایی، سوغات شهر گلوگاه با پخت سنتی است که با گذشت بیش از یک قرن سابقه، همچنان اصول اولیه پخت و ترکیب خود را حفظ نموده است.

2 حلوا با قدمتی بیش از یک قرن

او ادامه داد: حلوا سیاه تهیه شده از آرد برنج، گردو و شیره انگور است که پخت آن با شعله آرام انجام می گردد و نزدیک به پنج ساعت زمان احتیاج دارد. این خوراک سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و به میزان کافی ویتامین های C، B، E و املاح کلسیم، فسفر، منیزیم و اسیدهای آمینه است و به علت داشتن چنین ترکیباتی بسیار مقوی و مغذی است.

اصانلو این شرح را اضافه نمود که در گذشته بعضی نقاط استان مازندران به علت نبود امکانات شهری، زمستان های طولانی و سردی داشتند و در مواقع کمبود غلات، از حلوا سیاه به عنوان آذوقه زمستانی استفاده می کردند.

این کارشناس با بیان اینکه اِسبه حِلوا از دیگر شیرینی های فراموش شده مازندران است که در میان حاشیه نشینان جنگل های این استان طبخ می شده است، گفت: این شیرینی عضو جدانشدنی سفره های یلدایی است و در این مراسم جایگاه ویژه ای دارد. اسبه حلوا با قدمتی چندصدساله به عنوان برترین سوغات منطقه جنگلی و هزار جریب در شرق مازندران شناخته می گردد.

او اضافه نمود: این شیرینی با عنوان شیرینی اعیانی و شاهانه معروفیت دارد و ارزش بسیار زیادی دارد و دارای ظاهری شبیه به گز است، اما رنگ زرد روشن دارد و با مواد اولیه ای همانند شیره خرمالو جنگلی، سفیده تخم مرغ، مغز گردو و کنجد تهیه می گردد.

به گفته کارشناس ثبت میراث ناملموس استان مازندران، حلوا سیاه و اسبه حلوا به ترتیب با شماره ثبت 1968 و 1970 به عنوان میراث ناملموس استان مازندران در سال 1398 به لیست میراث ملی اضافه شدند.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 آبان 1402 بروزرسانی: 25 آبان 1402 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1715

به "2 حلوا با قدمتی بیش از یک قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 حلوا با قدمتی بیش از یک قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید