طرز تهیه شیرینی بهشتی یا کرکی، شیرینی خوشمزه و سنتی ایرانی

به گزارش بیست آمار، شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی، یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که به علت بافت نرم و پفکی خود، هواداران زیادی دارد. این شیرینی معمولاً در عید نوروز و سایر مناسبت های خاص تهیه می گردد.

طرز تهیه شیرینی بهشتی یا کرکی، شیرینی خوشمزه و سنتی ایرانی

مواد لازم برای شیرینی بهشتی :

روغن صاف قنادی200 گرم

پودر قند200 گرم

آرد400 گرم

روغن مایع50 گرم

پودر کاکائو یا زعفران یا رنگ دلخواه به میزان لازم

هل یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی بهشتی :

روغن و پودر قند الک شده را حدود 8-10 دقیقه با همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ و پوک گردد، بعد اسانس مورد نظرتان را اضافه کنید. در اینجا از هل استفاده کردیم. به جای آن می توانید از وانیل هم بهره ببرید. بعد از اضافه کردن هل حدود دو دقیقه مواد را هم بزنید. مقدار هم زدن مواد با همزن رو حتما رعایت کنید زیرا در پوک و ترد شدن شیرینی تاثیر گذار است.

بعد از حدود ده دقیقه زدن، همزن را کنار بگذارید و نصف آرد و روغن مایع را اضافه کنید و با لیسک هم بزنید.

از اینجا به بعد آرد را قاشق قاشق اضافه کنید؛ تا جایی که خمیر لطیفی به دست بیاید که نه شل باشد و نه به دست بچسبد و نه خیلی سفت باشد که موقع شکل دادن ترک بخورد بسته به نوع آردتان ممکن است همه آرد مصرف گردد یا اضافه بماند.

می توانید خمیر را دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت کاکائو اضافه کنید (حدود یک یا دو قاشق غذاخوری) و مخلوط کنید. و یکی ساده باشد و یا حتی می توانید خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید و به یکی زعفران هم اضافه کنید تا شیرینی سه رنگ داشته باشید؛ مواد را داخل قیف بریزید. اگر خواستید قسمتی از شیرینی را زعفرانی کنید باید زعفران شما خیلی غلیظ باشد؛ که با اضافه کردن کمی از زعفران آب شده، طعم و رنگ بگیرد. اضافه کردن زیاد مایعات باعث می گردد شیرینی شما داخل فر وا برود و شکل خود را از دست بدهد.

سر ماسوره شکوفه، ستاره یا هر ماسوره دلخواهی را انتخاب کنید و سر قیف بگذارید. داخل سینی فر، کاغذ روغنی بیندازید و روی سینی با فاصله شکوفه بزنید. میزان شیرینی را می توانید شکوفه کوچک یا بزرگ درست کنید. ولی معمولا شیرینی های کوچک برای عید مناسب و پرطرفدار است.

به دلخواه می توانید روی شیرینی تخم خرفه، پودر پسته یا کنجد بپاشید. فر را از 10 دقیقه قبل روی 180 درجه روشن کنید تا گرم گردد.

بعد شیرینی ها را داخل فر بگذارید و 10 الی 15 دقیقه وقت بدهید تا بپزد؛ نیازی نیست زیر شیرینی خیلی طلایی گردد زیرا اگر زیاد داخل فر بمانند خشک می شوند.

بعد از در آوردن شیرینی از فر، شیرینی ها چسبناک هستند؛ اگر بخواهید آن ها را حرکت بدهید خرد پودر می شوند. باید اجازه بدهید چند ساعت داخل سینی بمانند تا کاملا سرد و خشک شوند. بعد می توانید آن را به راحتی جا به جا کنید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر :

برای پخت شیرینی بدون فر، باید فر دست ساز خود را از قبل گرم کنید. منظور از فر دست ساز همان قابلمه است که کف آن یک توری یا الک فلزی قرار بدهید تا کف سینی با کف قابلمه در تماس نباشد. سپس سینی حاوی شیرینی های بهشتی را داخل قابلمه روی توری یا الک فلزی قرار بدهید و سپس درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید.

دقت داشته باشید شعله زیر قابلمه را حتما روی کم بگذارید و به مدت نیم ساعت صبر کنید تا شیرینی های بهشتی به خوبی بپزند. بعد از نیم ساعت حتما درب قابلمه را بردارید و پخت شیرینی ها را آنالیز کنید. اگر خیلی کم دور شیرینی ها طلایی شد، در این صورت حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و صبر کنید تا شیرینی ها کمی خنک شوند.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 آذر 1402 بروزرسانی: 4 آذر 1402 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1716

به "طرز تهیه شیرینی بهشتی یا کرکی، شیرینی خوشمزه و سنتی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی بهشتی یا کرکی، شیرینی خوشمزه و سنتی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید