راز وا نرفتن کوفته اینجاست! بخون و اجرا کن!

به گزارش بیست آمار، یکی از پرقلق ترین غذاهای ایرانی کوفته است. با اینکه در نظر اول شاید درست کردن کوفته کار سختی نباشد اما چون مهم ترین مساله در طبخ کوفته این است که وا نرود و سفت باشد این غذا را تبدیل به یکی از سخت ترین آشپزی ها کرده است!

راز وا نرفتن کوفته اینجاست! بخون و اجرا کن!

به گزارش راهنماتو، کوفته مامان ها و مامان بزرگ ها از جذابیت خاصی برخوردار است. یک توپ گرد گوشتی سفت، که تا قاشق را به زور وارد آن نکنی از هم شکافته نمی شود!

دستور طبخ یک کوفته خوشمزه را برایتان داریم که با رعایت این نکات کوفته شما منحصربه فرد خواهد بود ضمن اینکه به هیچ عنوان وا نخواهد رفت!

مواد لازم برای کوفته:

ماده غذاییمقدار
گوشت چرخکرده

250 گرم

سبزی کوفته تازه یا خشک

نصف لیوان

برنج خام

نصف پیمانه

لپه خام

نصف پیمانه

پیاز بزرگ

دو عدد

رب گوجه فرنگی

3 قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل، سماق

به مقدار لازم

آلو، زرشک، گردو

به میران دلخواه

مرحله اول کار:

  • برنج و لپه را هر کدام به صورت جداگانه بپزید.
  • یکی از پیازها را رنده کنید و آب آن را بگیرید.

مرحله دوم کار:

گوشت چرخ کرده را در ظرف بریزید و پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید و ادویه ها را هم داخل ظرف ریخته و خوب ورز بدهید. یکی از رازهای کوفته خوب و منسجم همین ورز دادن به مقدار و مناسب است.

در یک ظرف برنج و لپه پخته شده را بریزید و با هر وسیله ای آن را له کنید. می توانید از گوشتکوب استفاده کنید یا حتی داخل مخلوط کن بریزید یا نه، از گوشتکوب برقی هم می توانید کمک بگیرید.

مواد گوشتی را به مخلوط برنج و لپه اضافه کنید. سبزیجات را هم که خرد کرده یا از قبل خشک شده داشته اید داخل ظرف بریزید و همه مواد را باز هم خوب ورز بدهید. این ماده اصلی کوفته است و آن را در ظرفی در بسته داخل یخچال بگذارید تا سروقت سس برویم!

مرحله سوم کار: سس کوفته:

یک پیاز را رنده کنید یا نگینی خرد کنید و در روغن تفت بدهید. پیاز که سبک شد و به رنگ طلایی درآمد وقت اضافه کردن زردچوبه و فلفل سیاه است. رب گوجه فرنگی هم در این مرحله باید به پیازها اضافه شود و تفت بخورد تا رنگ آن باز شود. مقداری آب داخل آن بریزید. مقدار آب باید به صورتی باشد که وقتی کوفته ها را داخل آن گذاشتید تقریبا تا سر کوفته ها را آب بگیرد. در ظرف را ببندید و اجازه بدهید جوش بیاید. این قسمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از مهمترین رازهای وا نرفتن کوفته همین است! اگر آب جوش نیامده باشد یقین بدانید کوفته ها پخش و پلا خواهند شد و یک اثر هنری خلق خواهید کرد!

مرحله چهارم کار:

کوفته ها را به مقدار دلخواهتان فرم بدهید. یک نارنگی یا پرتقال به هرحال مقدار طبیعی کوفته همین قدر است. وسط کوفته ها از آلو، زرشک و گردو بگذارید و آن را گرد کرده و یک توپ خوشگل منسجم بسازید.

مرحله پنجم کار:

وقتی سس دارد جوش می خورد کوفته ها را دانه دانه داخل آن قرار بدهید. کمی از سس روی کوفته ها بریزید و در سس هم مقداری آلو و زرشک ریخته تا طعم دار بشود.

بعد از گذاشتن کوفته ها در سس، مجددا منتظر جوش آمدن آن بمانید. بعد می توانید در ظرف را بگذارید و شعله را کم کنید! راز دوم وا نرفتن کوفته همین بود! زمان گذاشتن در قابلمه خیلی اهمیت دارد!

با این روش مطمئن باشید حرفه ای ترین کوفته ممکن را خواهید داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1402 بروزرسانی: 23 شهریور 1402 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1707

به "راز وا نرفتن کوفته اینجاست! بخون و اجرا کن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز وا نرفتن کوفته اینجاست! بخون و اجرا کن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید